آموزش, پیشگیری

اطلاعات عمومی در مورد سرطان تیروئید

پیشگیری چیست؟

پیشگیری از سرطان اقداماتی است که برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان انجام می شود. با پیشگیری از سرطان، تعداد موارد جدید سرطان در یک گروه یا جمعیت کاهش می یابد. امیدواریم این امر باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان شود.

برخی از عوامل خطر سرطان را می توان اجتناب کرد، اما بسیاری از آنها نمی توانند. به عنوان مثال، هم سیگار کشیدن و هم به ارث بردن ژن های خاص، عوامل خطر برخی از انواع سرطان هستند، اما فقط می توان از سیگار کشیدن اجتناب کرد. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم ممکن است عوامل محافظتی برای برخی از انواع سرطان باشد. اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی ممکن است خطر شما را کاهش دهد، اما به این معنی نیست که شما به سرطان مبتلا نخواهید شد.

 

غربالگری قبل از اینکه فرد علائمی داشته باشد به دنبال سرطان است. این می تواند به یافتن سرطان در مراحل اولیه کمک کند. زمانی که بافت غیرطبیعی یا سرطان در مراحل اولیه پیدا شود، ممکن است درمان آن آسان تر باشد. تا زمانی که علائم ظاهر شوند، سرطان ممکن است شروع به گسترش کرده باشد.

 

دانشمندان در تلاشند تا بهتر بفهمند کدام افراد بیشتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان هستند. آنها همچنین کارهایی که ما انجام می دهیم و چیزهای اطرافمان را مطالعه می کنند تا ببینند آیا باعث سرطان می شوند یا خیر. این اطلاعات به پزشکان کمک می‌کند تا توصیه کنند چه کسانی باید از نظر سرطان غربالگری شوند، از کدام آزمایش‌های غربالگری باید استفاده شود و این آزمایش‌ها چند وقت یکبار باید انجام شوند.

 

مهم است به خاطر داشته باشید که اگر پزشک شما آزمایش غربالگری را پیشنهاد کند، لزوماً فکر نمی کند که شما سرطان دارید. آزمایش های غربالگری زمانی انجام می شود که علائم سرطان نداشته باشید.

Picture

اگر نتیجه آزمایش غربالگری غیرطبیعی باشد، ممکن است نیاز به انجام آزمایشات بیشتری داشته باشید تا مشخص شود آیا سرطان دارید یا خیر. به این آزمایشات تشخیصی می گویند.

سرطان تیروئید بیماری است که در آن سلول های بدخیم (سرطانی) در بافت های غده تیروئید تشکیل می شوند. سرطان تیروئید بیشتر در زنان دیده می شود. قرار گرفتن در معرض اشعه، خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می دهد.

تیروئید غده ای است در پایه گلو نزدیک نای (نای). شکل آن مانند پروانه است و دارای یک لوب راست و یک لوب چپ است. ایستموس، یک قطعه نازک از بافت، دو لوب را به هم متصل می کند. یک تیروئید سالم به اندازه یک گردو است. معمولا از طریق پوست نمی توان آن را احساس کرد.

تیروئید از ید، ماده معدنی موجود در برخی غذاها و نمک یددار برای کمک به ساخت چندین هورمون استفاده می کند.

هورمون های تیروئید کارهای زیر را انجام می دهند:

 

·      کنترل ضربان قلب

·      دمای بدن

·      سرعت تبدیل غذا به انرژی (متابولیسم).

·      غده پاراتیروئید میزان کلسیم خون را کنترل می کند.

هر چیزی که احتمال ابتلای فرد به بیماری را افزایش دهد، عامل خطر نامیده می شود.

عوامل خطر سرطان تیروئید شامل موارد زیر است:

·      قرار گرفتن در معرض تشعشعات سر و گردن در دوران نوزادی یا کودکی

·      قرار گرفتن در معرض تشعشعات ناشی از بمب اتم

·      سرطان ممکن است به محض یا 5 سال پس از قرار گرفتن در معرض ایجاد شود.

·      داشتن سابقه خانوادگی بیماری تیروئید یا سرطان تیروئید.

·      داشتن سابقه گواتر (بزرگ شدن تیروئید).

·      داشتن یک بیماری ژنتیکی مانند سندرم نئوپلازی غدد درون ریز متعدد نوع 2 (MEN2) که به دلیل تغییر در ژن RET ایجاد می شود.

·      زن بودن

گره های تیروئید شایع هستند اما معمولا سرطان نیستند.

انواع مختلفی از سرطان تیروئید وجود دارد.

سن، جنسیت و قرار گرفتن در معرض تشعشعات می تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد. سرطان مدولاری تیروئید گاهی اوقات به دلیل تغییر ژنی ایجاد می شود که از والدین به فرزند منتقل می شود.

علائم سرطان تیروئید شامل تورم یا توده در گردن است.

آزمایشاتی که تیروئید، گردن و خون را بررسی می کند برای تشخیص سرطان تیروئید استفاده می شود.

سرطان تیروئید ممکن است علائم یا علائم اولیه ایجاد نکند. گاهی اوقات در طول یک معاینه فیزیکی معمول یافت می شود. با بزرگتر شدن تومور ممکن است علائم یا علائمی بروز کنند. سایر شرایط ممکن است علائم یا علائم مشابهی را ایجاد کنند.

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

 

·      یک توده (ندول) در گردن.

·      مشکل در تنفس

·      مشکل در بلع.

·      درد هنگام بلع.

·      گرفتگی صدا.

آزمایشات مرتبط

·      آزمایش خون

·      سونوگرافی تیروئید

·      چکاپ فیزیکی توسط پزشک

انواع درمان زیر استفاده می شود:

·      عمل جراحی

·      پرتودرمانی، از جمله درمان با ید رادیواکتیو

·      شیمی درمانی

·      هورمون درمانی تیروئید

·      درمان هدفمند

منبع: سایت جهانی سرطان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *