آموزش

فواید مصرف مواد غذایی ارگانیک و مقایسه آن با مواد غذایی غیرارگانیک

advantages of organic food

غذاهای ارگانیک در ۲ دهه گذشته به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند و مردم در سراسر جهان به این دسته مواد غذایی روی آورده اند. به طور مثال، مصرف کنندگان ایالات متحده ۵۶ میلیارد دلار برای محصولات ارگانیک در سال ۲۰۲۰ هزینه کردند. این تعداد از سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۳ درصد افزایش یافته است، بنابراین به نظر نمی‌رسد که محبوبیت مصرف مواد غذایی ارگانیک کاهش یابد.

برخی از مردم فکر می‌کنند غذاهای ارگانیک ایمن‌تر، سالم‌تر و خوشمزه‌تر از غذاهای معمولی هستند و برخی دیگر می‌گویند برای محیط زیست و رفاه حیوانات بهتر است. این مقاله به مقایسه فواید مصرف مواد غذایی ارگانیک و غیر ارگانیک، از جمله محتوای مواد مغذی و اثرات آن‌ها بر سلامت انسان می‌پردازد.

 

غذای ارگانیک چیست؟

غذای ارگانیک چیست؟اصطلاح «ارگانیک» به نحوه تولید برخی مواد غذایی اشاره دارد و غذاهای ارگانیک بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی، هورمون‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) تولید می‌شوند. برای اینکه یک محصول غذایی دارای برچسب ارگانیک باشد، باید فاقد مواد افزودنی مصنوعی باشد. این موضوع شامل شیرین کننده‌های مصنوعی، نگهدارنده‌ها، رنگ‌ها، طعم دهنده‌ها و مونوسدیم گلوتامات (MSG) است.

 

محصولات ارگانیک چه فوایدی دارند؟

محصولات ارگانیک از کودهای طبیعی برای بهبود رشد گیاه استفاده می‌کنند. به حیواناتی که به صورت ارگانیک بزرگ شده‌اند آنتی بیوتیک یا هورمون داده نمی‌شود. کشاورزی ارگانیک به بهبود کیفیت خاک و حفظ آب‌های زیرزمینی تمایل دارد. همچنین آلودگی را کاهش می‌دهد و ممکن است برای محیط زیست بهتر باشد.

رایج‌ترین غذاهای ارگانیک خریداری شده میوه‌ها، سبزیجات، غلات، محصولات لبنی و گوشت هستند. محصولات ارگانیک فرآوری شده مانند نوشابه، کلوچه و جایگزین‌هایی برای گوشت نیز در دسترس هستند. در ادامه با فواید این مواد آشنا خواهیم شد:

 

غذاهای ارگانیک ممکن است حاوی مواد مغذی بیشتری باشند

مطالعاتی که در مورد مقایسه محتوای مواد مغذی غذاهای ارگانیک و غیرارگانیک انجام شده است، نتایج متفاوتی داشته است. این موضوع به احتمال زیاد به دلیل تنوع طبیعی در حمل و نقل و تولید مواد غذایی است. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که غذاهایی ممکن است مغذی‌تر باشند که به صورت ارگانیک رشد می‌کنند.

 

محصولات ارگانیک دارای آنتی اکسیدان ها و ویتامین های بیشتری هستند

محصولات ارگانیک چه فوایدی دارند؟چندین مطالعه قدیمی نشان داده‌اند که غذاهای ارگانیک به طور کلی حاوی سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌های خاص مانند ویتامین E، روی و آهن هستند. در واقع، سطح آنتی اکسیدان می‌تواند تا ۶۹ درصد در این غذاها بیشتر باشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۳ نشان داد که توت‌ها و ذرت‌های ارگانیک حاوی ۵۸ درصد آنتی‌اکسیدان بیشتر و تا ۵۲ درصد مقادیر بالاتر ویتامین C هستند. علاوه بر این، یک مطالعه گزارش داد که جایگزینی میوه، سبزیجات و غلات معمولی با انواع ارگانیک می‌تواند آنتی اکسیدان‌های بیشتری را در رژیم غذایی شما فراهم کند. این موضوع با خوردن ۱ تا ۲ قسمت اضافی میوه و سبزیجات در روز قابل مقایسه بود.

گیاهان ارگانیک برای محافظت از خود به اسپری‌های آفت کش‌های شیمیایی متکی نیستند. در عوض، آن‌ها بیشتر از ترکیبات محافظ خود یعنی آنتی اکسیدان‌ها را تولید می‌کنند. این موضوع ممکن است تا حدی سطوح بالای آنتی اکسیدان در این گیاهان را توضیح دهد.

 

سطح نیترات به طور کلی کمتر است

براساس آخرین مطالعات، محصولاتی که به صورت ارگانیک رشد می‌کنند، سطوح پایین‌تری از نیترات دارند. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که سطوح نیترات در این محصولات ۳۰ درصد کمتر است. سطوح بالای نیترات با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

همچنین آن‌ها با وضعیتی به نام متهموگلوبینمی، بیماری در نوزادان که بر توانایی بدن برای حمل اکسیژن تأثیر می‌گذارد، مرتبط هستند. لبنیات و گوشت ارگانیک ممکن است مشخصات اسیدهای چرب مطلوب‌تری داشته باشند. شیر و محصولات لبنی ارگانیک ممکن است حاوی سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا ۳ و مقادیر کمی آهن، ویتامین E و برخی کاروتنوئیدها باشند.

با این حال، شیر ارگانیک ممکن است حاوی سلنیوم و ید کمتری نسبت به شیر غیرارگانیک باشد و این‌ها دو ماده معدنی هستند که برای سلامتی ضروری هستند. بررسی ۶۷ مطالعه نشان داد که گوشت ارگانیک حاوی سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا ۳ و سطوح کمی از چربی‌های اشباع شده نسبت به گوشت‌های معمولی است. مصرف مناسب اسیدهای چرب امگا ۳ مزایای بسیاری دارد و می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

در حالی که چندین مطالعه نشان می‌دهد که غذاهای ارگانیک می‌توانند نتایج مثبت قابل توجهی داشته باشند، برخی دیگر شواهد کافی برای توصیه ارگانیک نسبت به معمولی پیدا نکرده اند.

با این وجود، یادآوری این نکته مهم است که این مطالعات در نتایج خود بسیار متفاوت هستند. زیرا محتوای مواد مغذی غذا به عوامل زیادی مانند کیفیت خاک، شرایط آب و هوایی و زمان برداشت محصول بستگی دارد. ترکیب محصولات لبنی و گوشت می‌تواند تحت تأثیر تفاوت در ژنتیک حیوانات و نژاد حیوانات، آنچه حیوانات می‌خورند، زمان سال و نوع مزرعه باشد. تغییرات طبیعی در تولید و جابجایی غذاها مقایسه را دشوار می‌کند و به همین دلیل است که نتایج این مطالعات قطعی نیست.

 

مواد شیمیایی کمتر و باکتری های مقاوم

بسیاری از مردم برای اجتناب از مواد شیمیایی مصنوعی، خرید و فواید مصر مواد غذایی ارگانیک را انتخاب می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که مصرف این غذاها ممکن است قرار گرفتن در معرض باقی مانده آفت کش‌ها و باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داد که سطح کادمیوم، یک فلز بسیار سمی، در محصولات ارگانیک ۴۸ درصد کمتر است. علاوه بر این، احتمال یافتن بقایای آفت کش‌ها در محصولات غیرارگانیک چهار برابر بیشتر بود. توجه به این نکته مهم است که سطوح بالاتر کادمیوم و باقیمانده آفت‌کش‌ها در محصولات معمولی هنوز بسیار پایین‌تر از محدودیت‌های ایمنی بود.

با این حال، برخی از کارشناسان نگران هستند که کادمیوم می‌تواند در طول زمان در بدن انباشته شود و به طور بالقوه باعث آسیب شود. شستشو، پوست کندن و پختن غذا می‌تواند این مواد شیمیایی را کاهش دهد، اگرچه همیشه آن‌ها را به طور کامل از بین نمی‌برد. با این وجود، شواهد نشان می‌دهد که خطر قرار گرفتن در معرض باقیمانده آفت کش‌ها در غذاها اندک است و بعید است که آسیبی ایجاد کند.

 

آیا غذاهای ارگانیک فواید ویژه ای دارند؟

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد غذاهای ارگانیک فواید بسیاری دارند. به عنوان مثال، چندین مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که محتوای آنتی اکسیدانی بالاتر آن‌ها به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند و مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی ارگانیک ممکن است به رشد، تولید مثل و سیستم ایمنی بدن کمک کند.

یک مطالعه همچنین گزارش داد، جوجه‌هایی که با رژیم غذایی ارگانیک تغذیه می‌شدند افزایش وزن کاهش می‌یابد و سیستم ایمنی قوی‌تری داشتند. مطالعات دیگری نشان می‌دهد که غذاهای ارگانیک ممکن است خطر ابتلا به آلرژی و اگزما را در کودکان و نوزادان کاهش دهد.

یک مطالعه بزرگ در سال ۲۰۱۴ روی ۶۲۳۰۸۰ زن هیچ تفاوتی در خطر ابتلا به سرطان بین افرادی نشان نداد که هرگز مواد غذایی ارگانیک نمی‌خوردند و افرادی که به طور منظم آن را مصرف می‌کردند. متأسفانه، شواهد قوی کافی برای تأیید اینکه غذاهای ارگانیک بیشتر از غذاهای معمولی برای سلامت انسان مفید هستند، وجود ندارد. مطالعات انسانی باکیفیت بیشتری مورد نیاز است.

 

همه غذاهای ارگانیک مغذی نیستند

همه غذاهای ارگانیک مغذی نیستندفقط به خاطر وجود «ارگانیک بودن» محصولات نمی‌توان گفت مواد مغذی دیگر ارزش کمتری دارند برخی از این محصولات هنوز هم غذاهای حاوی بسیار فرآوری شده پر کالری، شکر اضافه شده، نمک و چربی‌های اضافه هستند. به عنوان مثال، مواردی مانند کلوچه‌های ارگانیک، چیپس، نوشابه و بستنی باید در حد اعتدال مصرف شوند. علیرغم ارگانیک بودن این محصولات، ممکن است همچنان مواد مغذی کمی داشته باشند.

هنگام انتخاب اینکه چه چیزی بخورید، ممکن است بر اساس نیازهای غذایی و ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا انتخاب کنید، نه بر اساس غذاهای ارگانیک و معمولی بودن آن‌ها را از رژیم غذایی خود خارج کنیم. در پایان شما می‌توانید در صورت تمایل مقالات زیر را مطالعه کنید که درباره خواص مفید مواد غذایی است:

 

سخن پایانی

شواهد در مورد اینکه آیا غذاهای ارگانیک حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی بیشتری نسبت به غذاهای معمولی هستند، مختلف است. مصرف مواد غذایی ارگانیک ممکن است قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مصنوعی، هورمون‌های اضافه شده و باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را کاهش دهد.

با این حال، ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد و برای همه قابل دسترسی نباشد. علاوه بر این، مشخص نیست که مصرف ارگانیک فواید سلامتی بیشتری دارد یا خیر. خرید ارگانیک انتخابی است که باید بر اساس ترجیحات شخصی خود انجام دهید. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اگر قصد دارید به موسسه خیریه بپویندید، می‌بایست فرم درخواست داوطلبین موسسه مهرسهیلا را تکمیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *