آموزش

انبه چه خواصی دارد؟

health benefits mango

این میوه گرمسیری با طراوت و لذیذ است و مانند بسیاری از غذاهای گیاهی دارای فواید تغذیه‌ای فوق العاده‌ای نیز می‌باشد. در این مطلب قصد داریم درباره خواص انبه توضیح دهیم.

انبه (mangifera indica) میوه‌های هسته‌دار گرمسیری به اندازه یک گریپ فروت است. رنگ پوست از زرد تا سبز یا قرمز-سبز متغیر است. گوشت نرم و زردی دارد و میوه دارای یک هسته غیر قابل خوردن و سخت در وسط است. انبه بومی جنوب آسیا است، اما اکنون در کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده، مکزیک و کارائیب رشد می‌کند.

خواص انبه و میزان خاصیت آن را از نظر ارزش غذایی شامل پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، پتاسیم، ویتامین C می‌شود. اگر درباره خواص ویتامین c اطلاعاتی ندارید، مطلب ما را در اینباره مطالعه کنید.

 

1.انبه سرشار از آنتی اکسیدان های محافظ است

انبه سرشار از آنتی اکسیدان های محافظ استانبه منبع خوبی از ترکیبات محافظ با خواص آنتی اکسیدانی است، این مواد شیمیایی گیاهی شامل گالوتانین و منگیفرین است. هر دو به دلیل توانایی آن‌ها در مقابله با استرس اکسیداتیو مرتبط با زندگی روزمره و قرار گرفتن در معرض سموم مورد توجه قرار گرفته اند.

مانند سایر غذاهای گیاهی، بسیاری از این ترکیبات در داخل و زیر پوست یافت می‌شوند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ که بر روی پوست انبه انجام شد به این نتیجه رسید که به لطف مواد شیمیایی گیاهی موجود در آن، ممکن است در پیشگیری از چاقی نقش داشته باشد.

 

2.انبه می تواند به هضم غذا کمک کند

یک مطالعه آزمایشی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که افراد مبتلا به یبوست مزمن که در یک دوره ۴ هفته‌ای انبه خوردند، بهبود قابل توجهی در علائم خود داشتند، تا حدی به دلیل محتوای فیبر و به طور بالقوه از سایر ترکیبات موجود در میوه نیز این بهبود رخ داده است. جالب اینجاست که برگ‌های درخت انبه نیز به لطف مواد شیمیایی گیاهی موجود در برگ‌ها، فعالیت ضد اسهالی بالقوه‌ای دارند.

نتایج یک مطالعه نشان داد، کسانی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، پس از افزودن انبه به رژیم غذایی‌شان، میکرو فلور روده را بهبود بخشیدند. مطالعات نشان می‌دهد که این موضوع ممکن است به لطف پلی فنول‌ها، ترکیبات محافظ مانند گالو تانن در میوه باشد. همچنین فیتوکمیکال‌های انبه برای اثرات محافظتی معده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند که هم خواص ضد التهابی و هم آنتی‌اکسیدانی را به سیستم گوارشی ارائه می‌دهند و حتی ممکن است به کاهش التهاب در شرایطی مانند کولیت اولسراتیو کمک کنند.

 

3.انبه می تواند به حفظ سلامت پوست و مو کمک کند

انبه می تواند به حفظ سلامت پوست و مو کمک کندانبه حاوی سطوح معقولی از هر دو ویتامین A و C است. ویتامین C در تشکیل کلاژن (پروتئینی که به عنوان یک داربست برای پوست عمل می‌کند و آن را چاق و محکم نگه می‌دارد) نقش دارد. ویتامین C یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها است که نقش محافظتی در برابر آسیب‌های محیطی ایفا می‌کند. کمبود ویتامین C می‌تواند بر بهبود زخم تاثیر بگذارد و خطوط و چین و چروک را افزایش دهد. موهای ما هم برای تولید کلاژن و هم برای کمک به جذب آهن (یک ماده معدنی مهم مورد نیاز برای رشد مو) به ویتامین C نیاز دارند.

همه سلول‌ها از جمله پوست و مو برای رشد به ویتامین A نیاز دارند و برخی مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است اثرات محافظتی بالقوه‌ای در برابر علائم پیری داشته باشد. یکی از نقش‌های کلیدی ویتامین A، مشارکت آن در تولید سبوم است، ماده روغنی که پوست و پوست سر ما را مرطوب می‌کند.

 

4.انبه می تواند از سلامت قلب حمایت کند

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که منگیفرین مزایای محافظتی قلب از جمله کاهش التهاب را ارائه می‌دهد. مطالعات بیشتر روی حیوانات نشان می‌دهد که همین ماده شیمیایی گیاهی ممکن است به تعادل کلسترول کمک کند. در حالی که این مطالعات حیوانی دلگرم کننده است، آزمایشات انسانی وجود ندارد و تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا ارزیابی شود که آیا خواص انبه در انسان نیز تکرار می‌شود یا خیر.

 

5.خواص انبه می تواند از سلامت چشم حمایت کند

خواص انبه می تواند از سلامت چشم حمایت کندگوشت نارنجی انبه سرشار از کاروتنوئید است که از سلامت چشم حمایت می‌کند. به طور خاص، آن‌ها لوتئین و زآگزانتین دو کاروتنوئید را فراهم می‌کنند که نقش مهمی در شبکیه چشم بازی می‌کنند و از آن در برابر نور خورشید و نور آبی ساطع شده از دستگاه‌های دیجیتال محافظت می‌کنند. لوتئین و زآگزانتین به ویژه در مبارزه با علائم دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مفید هستند.

 

آیا خواص انبه برای همه بی خطر است؟

مگر اینکه آلرژی داشته باشید، انبه به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر شناخته می‌شود، اگر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل گنجانده شود. با این حال، برخی از افراد حساس ممکن است درماتیت تماسی را از لمس میوه تجربه کنند. اگر نگران آلرژی هستید با پزشک مشورت کنید.

لازم به ذکر است که موسسه خیریه مهرسهیلا خدمات مختلفی از جمله سفارش استند تسلیت و قلک خیریه ارائه می‌دهد. همچنین در پایان چند مطلب مفید و کاربردی به شما پیشنهاد می‌دهیم تا در صورت تمایل مطالعه کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *