آموزش, پیشگیری

نقش پیش آگهی و درمان زود هنگام در ارزیابی خطر سرطان

زندگی روزمره همه­ی ­­­­­­­­­­­­­­انسان ها با هر سطح آگاهی، فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی و رفاهی با چالش های خاص خود رو به رو است. برای حل کردن هر مسئله و عبور موفق از هر مانع نیازمند ارزیابی مناسب هستیم.

ارزیابی خطر سرطان بخش مهمی از نقش APN انکولوژی(پرستاران حرفه ای سرطان شناسی) در پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان است. برای ارائه مشاوره دقیق در مورد استراتژی های کاهش خطر سرطان (به عنوان مثال، ترک دخانیات، اصلاح سبک زندگی، تغییرات رژیم غذایی، عوامل پیشگیری از شیمی درمانی)، توصیه های غربالگری سرطان، و آزمایش ژنتیک (در صورت لزوم)،انکولوژی APN ابتدا باید یک ارزیابی جامع خطر انجام دهد.

ارزیابی خطر سرطان، یک ارزیابی فردی از خطر ابتلا به سرطان در بیمار بر اساس فاکتورهای درونی و بیرونی است و با یک شرح حال دقیق آغاز می شود. این شامل سوابق پزشکی، زنان و زایمان، و سابقه جراحی و مستندات آزمایش‌های غربالگری متناسب با سن اخیر یا فقدان آن است.

سابقه خانوادگی بخش مهمی از ارزیابی خطر سرطان است و شامل حداقل یک شجره نامه سه نسل است، به ویژه اگر به سندرم سرطان ارثی مشکوک باشد.

سابقه دارویی (مانند مصرف هورمون)، سابقه رژیم غذایی، سطح فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض محیطی، سابقه مصرف دخانیات و الکل و سایر انتخاب های سبک زندگی نیز از عوامل مهم هستند. یک معاینه فیزیکی کامل ارزیابی خطر سرطان را به پایان می‌رساند و شامل معاینه پستان، لگن و رکتوم می‌شود. برخی از ابزارها و مدل‌های ارزیابی خطر سرطان برای کمک به پرستاران برای انتقال این خطر به بیماران در دسترس هستند، مانند مدل گیل، مدل کلاوس، و BRCAPRO (یک مدل آماری با نرم‌افزار مرتبط برای ارزیابی احتمال اینکه فردی حامل جهش زیان‌بار ژن‌های BRCA1 و BRCA2 باشد، بر اساس سابقه خانوادگی سرطان پستان و تخمدان، بر اساس سابقه خانوادگی پستان و تخمدان است) برای خطرابتلا به سرطان سینه.

و مدل MMR (یک مدل آماری با نرم‌افزار مرتبط برای ارزیابی احتمال اینکه فرد حامل جهش زیان‌آور ژن‌های MLH1، MSH2 و MSH6 MMR بر اساس سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال و آندومتر، بر اساس سابقه خانواده‌اش است) برای خطر سرطان روده ارثی.

هر کدام از این ابزارها نقاط قوت و ضعف خود را دارند. مدل گیل رایج‌ترین ابزار ارزیابی عمومی خطر سرطان پستان است و برای تخمین خطر ابتلا به سرطان پستان در طول زندگی زنان و در طول زندگی زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمرات بر اساس عوامل خطر مختلفی از جمله سن، سن قاعدگی، سن اولین تولد زنده، نژاد، تعداد بستگان درجه اول مبتلا به سرطان سینه و تعداد نمونه‌برداری‌های قبلی پستان محاسبه می‌شوند.

برخی از ابزارهای ارزیابی خطر سرطان به صورت آنلاین در دسترس هستند، مانند ابزار ارزیابی خطر سرطان ریه از طریق مرکز سرطان Memorial Sloan-Kettering (www.mskcc.org/mskcc/html/12463.cfm) ، نرم افزار Cancer Gene از دانشگاه تگزاس Southwestern Medical. مرکز مراقبت از پستان (www.utsouthwestern.edu/utsw/cda/dept47829/files/65844.html) ، و ابزار ارزیابی خطر سرطان پستان NCI (www.cancer.gov/bcrisktool/default.aspx).

اکثر سرطان ها ابزار ارزیابی خطر قابل اعتمادی ندارند و آنهایی که دارند هنوز دارای نقاط ضعف هستند. بنابراین، این مدل‌ها به بهترین وجه همراه با ارزیابی فردی و جامع خطر سرطان توسط APN برای بهترین تخمین و مشاوره بیماران در مورد خطر کلی سرطان و مداخلات برای کاهش این خطر استفاده می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *