آموزش, پیشگیری

سرطان مغز استخوان

سرطان مغز استخوان

لوسمی چیست؟

 

لوسمی یک سرطان خون است. مغز استخوان شما سلول های خونی می سازد. مغز استخوان بخش داخلی نرم برخی از استخوان های شماست.

در بیشتر انواع لوسمی، گلبول های سفید غیرطبیعی در مغز استخوان ساخته می شوند. این سلول ها می توانند وارد جریان خون شده و در بدن گردش کنند. آنها به درستی رشد نمی کنند و بنابراین به طور معمول کار نمی کنند. به عنوان مثال، آنها از شما در برابر عفونت محافظت نمی کنند. تعداد زیادی از این گلبول های سفید غیر طبیعی وجود دارد. آنها ممکن است مانع از تولید سلول های خونی سالم توسط مغز استخوان شوند.

آنها همچنین می توانند در غدد لنفاوی و طحال جمع شوند و باعث تورم شوند.

 

علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

  • کم خونی یا ضعف و خستگی ناشی از کمبود گلبول های قرمز.
  • لکوپنی یا عفونت های ناشی از کمبود WBC های طبیعی.
  • ترومبوسیتوپنی یا خونریزی و کبودی به دلیل پایین بودن پلاکت خون.
  • تکرر ادرار.
  • تشنگی شدید
  • کم آبی بدن
  • درد شکم
  • از دست دادن اشتها.

 

آیا سرطان مغز استخوان قابل درمان است؟

 

چشم انداز افراد مبتلا به سرطان مغز استخوان به طور قابل توجهی در بین افراد متفاوت است. اگر فردی قبل از گسترش سرطان تشخیص داده شود، به احتمال زیاد به درمان پاسخ می‌دهد و تا سال‌ها پس از بهبودی عاری از سرطان باقی می‌ماند.

 

مغز استخوان چیست؟

 

مغز استخوان ماده اسفنجی است که در داخل استخوان ها یافت می شود و حاوی سلول های بنیادی است. این سلول ها در مراحل اولیه رشد هستند و در نهایت تبدیل به گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت می شوند. گلبول های سفید دارای عملکردهای مختلفی از جمله مبارزه با عفونت هستند. گلبول‌های قرمز اکسیژن را به تمام سلول‌های دیگر بدن حمل می‌کنند و پلاکت‌ها در تشکیل لخته‌ها پس از خونریزی شرکت می‌کنند.

 

 

مغز استخوان

چرا اهدای مغز استخوان لازم است؟

 

درمان استاندارد در برخی موارد، سلول های بنیادی خود بیمار از خون خارج می شود و پس از دریافت دوزهای بالای شیمی درمانی به بیمار بازگردانده می شود. با این حال، برای برخی از بیماری ها، بیمار نیاز به اهدای سلول های بنیادی دارد. اهداکننده می تواند یکی از بستگان (اهداکننده وابسته)، فردی ناشناخته برای بیمار (اهداکننده غیرخویشاوند)، یا سلول های خون بند ناف باشد. هر چه تعداد داوطلبان در رجیستری بیشتر باشد، می توان به بیماران بیشتری کمک کرد. با داوطلب شدن برای اهدای خون، به بیماران هدیه زندگی می دهید.

انواع اصلی سلول های خونی عبارتند از:

 

  • گلبول های سفید، که بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند و به بدن شما در مبارزه با عفونت کمک می کنند
  • گلبول های قرمز خون، که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کنند
  • پلاکت ها که به لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی کمک می کنند

 

انواع سرطان که با پیوند سلول های بنیادی درمان می شوند

 

  • پیوند سلول‌های بنیادی روش‌هایی هستند که سلول‌های بنیادی خون‌ساز را در افرادی که توسط دوزهای بالای شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی تخریب شده‌اند، بازسازی می‌کنند.

 

  • پیوند سلول های بنیادی اغلب برای درمان افراد مبتلا به سرطان هایی که سلول های خونی را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند لوسمی، لنفوم، مولتیپل میلوما و سندرم های میلودیسپلاستیک استفاده می شود. همچنین ممکن است برای نوروبلاستوم، سارکوم یوینگ، تومورهای مغزی که در کودکان عود کرده اند، تومورهای سلول زایای و سرطان بیضه استفاده شوند.

 

  • پیوند سلول های بنیادی برای سایر اختلالات خونی مانند کم خونی آپلاستیک، بیماری سلول داسی شکل و بیماری های خود ایمنی نیز استفاده می شود.

 

نحوه عملکرد پیوند سلول های بنیادی در برابر سرطان

 

پیوند سلول های بنیادی معمولاً مستقیماً علیه سرطان کار نمی کند. در عوض، آنها توانایی بدن شما را برای تولید سلول های خونی جدید پس از درمان با دوزهای بسیار بالای شیمی درمانی و شاید درمان های دیگر، مانند پرتودرمانی، که برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود، بازیابی می کنند.

 

اما در سرطان خون، پیوند سلول های بنیادی ممکن است مستقیماً علیه سرطان عمل کند. این به دلیل اثری به نام پیوند در مقابل تومور یا پیوند علیه سرطان خون است که می تواند پس از پیوندهایی که از سلول های بنیادی اهداکننده استفاده می کنند رخ دهد. این اثر زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های سفید خون اهداکننده (گرافت) به سلول‌های سرطانی باقی‌مانده در بدن شما (سلول‌های تومور یا لوسمی) حمله کنند. این اثر شانس موفقیت پیوند را افزایش می دهد.

 

 

انواع مختلفی از لوسمی وجود دارد.

 

آنها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

  • لوسمی حاد
  • لوسمی مزمن
  • لوسمی حاد و مزمن

لوسمی بسته به سرعت پیشرفت آن حاد یا مزمن است.

 

لوسمی های حاد به سرعت ایجاد می شوند و در صورت عدم درمان به سرعت بدتر می شوند.

2 نوع اصلی لوسمی حاد وجود دارد:

  • لوسمی حاد میلوئیدی (AML)
  • لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL)

لوسمی های مزمن به کندی ایجاد می شوند و به آهستگی و در طول مدت طولانی بدتر می شوند.

 

در لوسمی مزمن، گلبول های سفید خون تقریباً به طور کامل توسعه یافته اند، اما کاملاً طبیعی نیستند.

 

آنها هنوز هم کار می کنند، اما نه آنطور که باید در مبارزه با عفونت انجام دهند. بدن شما تعداد زیادی از این گلبول های سفید غیر طبیعی را می سازد.

3 نوع اصلی لوسمی مزمن وجود دارد:

  • لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL)
  • لوسمی میلوئید مزمن (CML)
  • لوسمی سلول مویی

 

لوسمی حاد میلوئیدی (AML) چیست؟

لوسمی حاد میلوئیدی (AML) نوعی سرطان خون است. AML از گلبول های سفید جوان به نام گرانولوسیت ها یا مونوسیت ها در مغز استخوان شروع می شود. مغز استخوان بخش داخلی نرم استخوان ها است که در آن سلول های خونی جدید ساخته می شوند.

سلول های خونی و سرطان خون

برای درک اینکه چگونه و چرا لوسمی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، به دانستن نحوه ساخت سلول های خونی کمک می کند.

 

بدن شما سلول های خونی را می سازد یک مورد از واژه نامه را در مغز استخوان باز کنید. مغز استخوان بخش داخلی نرم استخوان های شماست. شما سلول های خونی را به روشی کنترل شده می سازید، زیرا بدن شما به آنها نیاز دارد.

 

همه سلول‌های خونی به‌عنوان یک نوع سلول به نام سلول‌های بنیادی شروع می‌شوند. این سلول بنیادی سپس به موارد زیر تبدیل می شود:

 

سلول های بنیادی میلوئید به گلبول های سفید به نام مونوسیت و نوتروفیل (گرانولوسیت)، گلبول های قرمز و پلاکت تبدیل می شوند.  سلول های بنیادی لنفوئیدی که تبدیل به گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت می شوند

نمودار زیر به توضیح این موضوع کمک می کند

 

سلولهای خونی

 

در لوسمی میلوئید حاد، مغز استخوان تعداد زیادی مونوسیت یا گرانولوسیت تولید می کند. این سلول ها به طور کامل رشد نکرده و قادر به کار طبیعی نیستند.

 

سلولهای میلوئیدی

در AML چه اتفاقی می افتد؟

 

کلمه حاد به این معنی است که سرطان خون می تواند نسبتاً سریع ایجاد شود. مغز استخوان گلبول های سفید خونی به نام گرانولوسیت یا مونوسیت را خیلی سریع تولید می کند زیرا آنها خیلی سریع رشد می کنند و تقسیم می شوند. این سلول‌های غیرطبیعی در مغز استخوان جمع می‌شوند و به داخل خون می‌ریزند.

 

سلول‌های لوسمیک می‌توانند در نهایت به سایر قسمت‌های بدن از جمله غدد لنفاوی گسترش یابند.

 

اگر لوسمی درمان نمی شد ظرف چند هفته یا چند ماه باعث مرگ می شد. اما درمان ها برای اکثر افراد مبتلا به AML بسیار خوب عمل می کنند.

 

لوسمی چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

 

احتمال ابتلای شما به عفونت‌ها بیشتر است و غلبه بر عفونت‌ها برایتان سخت است. این به این دلیل است که گلبول های سفید سالم به مبارزه با عفونت کمک می کنند. اما زمانی که سرطان خون دارید، بدن شما گلبول های سفید غیرطبیعی می سازد و به درستی کار نمی کنند.

 

تعداد زیاد گلبول های سفید خون می تواند مغز استخوان را بیش از حد شلوغ کند. بنابراین فضای کافی برای انواع دیگر سلول های خونی وجود ندارد. در این صورت ممکن است سطح گلبول های قرمز و پلاکت ها کمتر از حد طبیعی باشد.

 

داشتن گلبول های قرمز بسیار کم باعث خستگی و تنگی نفس (کم خون) می شود. و اگر پلاکت کافی ندارید، ممکن است مشکلات خونریزی مانند کبودی یا خونریزی بینی داشته باشید.

 

گلبول های سفید غیرطبیعی همچنین می توانند در سایر قسمت های بدن مانند طحال و غدد لنفاوی یا کبد تجمع کنند. این می تواند شکم (شکم) شما را متورم کند و احساس ناراحتی کند. سلول های لوسمی همچنین می توانند در برخی افراد به مغز گسترش یابند.

ALL

لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL) چیست؟

 

لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL) نوعی سرطان خون است. از گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت ها در مغز استخوان شروع می شود. مغز استخوان بخش داخلی نرم استخوان ها است که در آن سلول های خونی جدید ساخته می شوند.

 

ALL معمولاً به سرعت در طی روزها یا هفته ها ایجاد می شود. این شایع ترین نوع لوسمی است که کودکان را درگیر می کند اما می تواند بزرگسالان را نیز درگیر کند.

 

ALL چقدر رایج است؟

لوسمی لنفوبلاستیک حاد نادر است. سالانه حدود 790 نفر در بریتانیا به ALL مبتلا می شوند.

 

ALL اغلب در کودکان تشخیص داده می شود. بیشتر در کودکان خردسال 0 تا 4 سال شایع است. این بیماری در مردان کمی بیشتر از زنان است.

در ALL چه اتفاقی می افتد؟

 

کلمه حاد به این معنی است که سرطان خون می تواند به سرعت ایجاد شود. این به این دلیل است که لنفوسیت ها بسیار سریعتر از حد معمول رشد و تقسیم می شوند. این سلول‌های غیرطبیعی در مغز استخوان جمع می‌شوند و به داخل خون می‌ریزند.

 

سلول های لوسمی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند، از جمله:

 

  • غدد لنفاوی
  • کبد
  • طحال
  • سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع)
  • بیضه ها
  • سلول های لوسمی می توانند در غدد لنفاوی، کبد و طحال جمع شوند و گاهی اوقات آنها را بزرگتر کنند.

اگر لوسمی حاد درمان نمی شد ظرف چند هفته یا چند ماه باعث مرگ می شد. اما درمان ها می توانند برای برخی از افراد مبتلا به ALL به خوبی کار کنند.

 

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) چیست؟

 

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) نوعی سرطان است که خون و مغز استخوان را تحت تاثیر قرار می دهد. این گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. تمایل به توسعه بسیار آهسته دارد.

در افراد مسن شایع تر است و در افراد جوان تر از 40 سال نادر است.

 

لوسمی میلوئید مزمن (CML) چیست؟

 

لوسمی مزمن میلوئیدی (CML) نوعی سرطان است که خون و مغز استخوان را تحت تاثیر قرار می دهد. سرطان خون از سلول های اولیه خون به نام سلول های بنیادی خون میلوئید ایجاد می شود. CML معمولاً بسیار کند ایجاد می شود.

 

انواع مختلفی از لوسمی وجود دارد. درمان مورد نیاز شما بستگی به نوع شما دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *