آموزش, اخبار

تغذیه با شیر مادر

به نام خداوند جان و خردهرساله اول اگوست برابر با دهم مرداد ماه بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده که در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود.

هدف از نام گذاری این روز،تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود و بهره گیری از این موهبت الهی است.

اهمیت این موضوع تا بدان جا میباشد که سازمان یونیسف نیز در حمایت از ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد و پای بند است.چراکه تغذیه با شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار،بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده است.

همان گونه که ملاک برای مستحکم دانستن یک ساختمان یا بنا پی ریزی درست و صحیح و اصولی است، شیر مادر نیز به منزله همان پی ریزی درست و اصولی در جهت رشد و استحکام بدن کودکان و حتی سلامت مادران شناخته شده است.

شیر مادر به حدی کامل و سرشار از مواد مغذی و موثر برای کودکان است که به تنهایی در شش ماه اول تولد برای شیرخوار کافی است و در شش ماه دوم تولد هم پنجاه درصد انرژی لازم کودک را تأمین مینماید.

از آنجایی که این موضوع بسیار مهم است که از تاریخ 1 تا 7 اگوست برابر با 10 تا 16 مرداد را بنام هفته جهانی شیر مادر اختصاص داده اند و حتی شعار جهانی سال 2020 با نام “سیاره ای سالم با حمایت شیر مادر” در جهت حمایت کلیه اقشار جامعه جهت ترویج تغذیه با شیر مادر عنوان شد که وظیفه همگانی ما محسوب میگردد اما ترویج و حمایت از این امر مهم میسر نمیشود جز از طریق اموزش به مادران که بدانند همه قادر به شیر دادن فرزند خود هستند و این مهم باید به صورت یک باور به مادران تفهیم گردد و زنان بدانند که مورد توجه و حمایت ویژه جامعه و خانواده هستند.

از طرفی دیگر اموزش به مراکز درمانی و کارکنان بیمارستانها است که بتوانند به گونه ای صحیح پاسخگوی مادران باشند چرا که در دو تا سه هفته اول تولد مهم ترین زمان سوال برانگیز مادران خواهد بود.

در این میان موسسات درمانی از جمله موسسه خیریه مهرسهیلا که براساس حمایت از بیماران مبتلا به سرطان پایه گذاری شده است و با اعتقاد بر پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان و رسیدن به جامعه ای سالم یکی از طرق مهم و موثر این امر مهم را از طریق اموزش امکان پذیر می داند و براین باور است که اگر کودکان با شیر مادر تغذیه شوند از دژی محکم و نفوذ ناپذیر چه از نظر جسم و چه از نظر روان در برابر ابتلا به هرگونه ویروس و یا بیماری برخوردار خواهند شد.

به امید داشتن جامعه ای سالم…..

shir madar

shir madar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *