آموزش, اخبار

بیوپسی مایع سرطان کولورکتال

بیوپسی مابع

تست ctDNA برای تشخیص سرطان کولورکتال

 

ctDNA ممکن است راهنمای افرادی باشد که بعد از جراحی سرطان کولورکتال به شیمی درمانی نیاز دارند.

پس از جراحی سرطان کولورکتال که شروع به گسترش فراتر از محل اولیه خود کرده است، بسیاری از افراد مستقیماً به درمان با شیمی درمانی می روند.

ایده پشت این درمان پس از جراحی یا کمکی کاهش احتمال بازگشت سرطان در سایر نقاط بدن و در نتیجه درمان افراد بیشتری از سرطان است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اکنون ممکن است راهی امیدوارکننده برای شناسایی افرادی که به شیمی‌درمانی پس از جراحی نیاز دارند و آن دسته که به شیمی درمانی نیازی ندارند، وجود داشته باشد.

 

افزایش ctDNA و نیاز به شیمی درمانی

 

در این مطالعه، به نظر می‌رسد وجود قطعاتی از مواد ژنتیکی که از تومور کولورکتال به جریان خون یا DNA در گردش تومور (ctDNA) فرار کرده‌اند، پیش‌بینی می‌کند که کدام بیماران نیاز به دریافت شیمی‌درمانی دارند.

یعنی در بین بیمارانی که دارای ctDNA مثبت بودند، آنهایی که شیمی درمانی کردند بدون عود سرطانشان (عود) بیشتر از کسانی که شیمی درمانی دریافت نکردند، عمر کردند.

 

و مهمتر از همه، یک آزمایش ctDNA منفی افرادی را انتخاب کرد که احتمالاً بلافاصله پس از جراحی نیازی به شیمی درمانی نداشتند.

نتیجه میگیریم که انجام این تست میتواند در کنترل هزینه ها و درمان با ضریب اثربخشی بالاتر بسیار مفید باشد.

 

ctDNA کولورکتال

پزشکان با جستجوی قطعاتی از DNA که از تومورها به جریان خون فرار کرده‌اند یا DNA تومور در گردش (ctDNA) می‌توانند                     تشخیص دهند که کدام یک از بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال بعد از جراحی به شیمی‌درمانی نیاز دارند. 

 

 

ردیابی نشانه های سلول های سرطانی پنهان

 

ایده بیوپسی مایع برای اندازه گیری ctDNA ایده جدیدی نیست. این فناوری به طور گسترده برای نظارت بر افراد مبتلا به سرطان و تشخیص بالقوه برخی سرطان‌ها قبل از ظهور علائم، آزمایش می‌شود.

 

از نظر درمان هدایت کننده، دو کاربرد بالقوه برای چنین فناوری وجود دارد: به عنوان تست های پیش آگهی و به عنوان تست های پیش بینی.

آزمایش هایی که پیش آگهی هستند می توانند میزان احتمال عود سرطان را پس از درمان اندازه گیری کنند.

آزمایش‌هایی که پیش‌بینی‌کننده هستند می‌توانند به شما کمک کنند که آیا یک درمان خاص در برابر سرطان فرد مؤثر است یا خیر.

 

این دو نوع اطلاعات با هم می توانند به طور بالقوه برای درمان بهتر سرطان روده بزرگ مورد استفاده قرار گیرند.

محققان امیدوارند که آزمایش ctDNA بتواند این نقش‌ها را پر کند، اما قابلیت‌های پیش‌بینی و پیش‌بینی واقعی آن همچنان پرسش‌های باز باقی مانده است.

 

و در نهایت

این تست میتواند نقش بسیار پررنگی در تشخیص و انتخاب درمان و حتی ادامه ی روند درمانی ایفا کند و حتی از عود بیماری با شیمی درمانی به موقع پیشگیری نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *