آموزش, پیشگیری

تاثیر واکسن گارداسیل در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم

HPV Human Papillomavirus

واکسن گارداسیل

در ژوئن 2006، FDA (واکسن نوترکیب ویروس پاپیلومای انسانی چهار ظرفیتی) را برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم، ضایعات پیش سرطانی یا دیسپلاستیک دهانه رحم و واژن و زگیل های تناسلی مرتبط با HPV انواع 6، 11، 16 و 18 تایید کرد. این اولین واکسن تایید شده برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است و در آزمایشات بالینی، اثربخشی نزدیک به 100% را در پیشگیری از ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم، واژن و فرج و زگیل تناسلی ناشی از HPV در زنانی که هنوز آلوده نشده بودند نشان داد. از این رو، تزریق واکسن در زنانی که در معرض HPV قرار نگرفته اند بسیار مهم است.
گارداسیل برای استفاده در زنان 9 تا 26 ساله تایید شده است و به صورت مجموعه ای از سه تزریق در مدت شش ماه تجویز می شود. شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با این واکسن شامل واکنش های محل تزریق به شکل درد، ادم، تب، حالت تهوع و سردرد بود. گارداسیل برای درمان سرطان دهانه رحم تایید نشده است و همچنین قرار نیست جایگزین غربالگری معمول سرطان دهانه رحم شود.
تأثیر آن بر بروز سرطان دهانه رحم و مرگ و میر، چندین دهه طول می کشد تا واکسیناسیون قبل از آشکار شود. با این حال، محققان کاهش احتمالی 70٪ در بروز سرطان دهانه رحم را در سراسر جهان پیشنهاد کرده اند.
ACS واکسیناسیون روتین HPV را در دختران 11 تا 12 ساله و همچنین برای افراد 13 تا 18 ساله که نیاز به تکمیل سری واکسیناسیون دارند و واکسیناسیون برای کسانی که ممکن است فرصت واکسینه شدن را قبلاً از دست داده باشند، توصیه کرده است.

 

منبع: انجمن سرطان آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *