آموزش, پیشگیری

بررسی اثرات مثبت پیشگیری از بارداری در بیماران مبتلا به سرطان

روز جهانی پیشگیری از بارداری 2023

موضوع روز جهانی پیشگیری از بارداری امسال، “قدرت گزینه ها”، نقش مهمی را که انتخاب های پیشگیری از بارداری در توانمندسازی افراد برای کنترل سلامت باروری خود ایفا می کند، روشن می کند. همانطور که ما این روز مهم را جشن می گیریم، ضروری است که اهمیت ارائه طیف وسیعی از گزینه های پیشگیری از بارداری برای افراد را بشناسیم که به آنها امکان می دهد تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ کنند که با شرایط و آرزوهای منحصر به فرد آنها هماهنگ باشد. این موضوع فقط در مورد پیشگیری از بارداری نیست. این در مورد تقویت استقلال، امکان انتخاب های آگاهانه و پیشبرد تلاش های جهانی به سمت بهداشت باروری و برنامه ریزی خانواده است.

دسترسی به انواع روش‌های پیشگیری از بارداری تضمین می‌کند که افراد می‌توانند با در نظر گرفتن عواملی مانند سبک زندگی، ملاحظات سلامتی و برنامه‌های آینده، بهترین روش را انتخاب کنند. روش‌های پیشگیری از بارداری از گزینه‌های هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری، چسب‌ها و تزریق‌ها تا روش‌های بازدارنده مانند کاندوم و دیافراگم، و ضدبارداری‌های برگشت‌پذیر طولانی‌اثر (LARCs) مانند دستگاه‌های داخل رحمی (IUD) و ایمپلنت‌ها را شامل می‌شود. هر روش با مجموعه ای از مزایا و خطرات بالقوه خود همراه است و با ارائه گزینه هایی، افراد می توانند آنچه را که با ترجیحات و نیازهای خود مطابقت دارد پیدا کنند.

contraception marco verch flickr

زنان و مردان تحت درمان سرطان ممکن است تغییراتی را تجربه کنند که بر زندگی جنسی آنها در طول درمان و گاهی پس از آن تأثیر می گذارد. اگرچه ممکن است انرژی یا علاقه ای به فعالیت جنسی قبل از درمان نداشته باشید، اما احساس نزدیکی و صمیمیت با همسر بسیار مهم است.

درمان سرطان ممکن است باعث مشکلات جنسی و باروری در زنان و مردان شود. برخی از مشکلاتی که در طول درمان بر سلامت جنسی تأثیر می‌گذارند موقتی هستند و پس از پایان درمان بهبود می‌یابند. سایر عوارض جانبی ممکن است طولانی مدت باشند یا ممکن است پس از درمان شروع شوند.

جراحی برای سرطان ممکن است بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد. درمان سایر سرطان‌ها همچنین می‌تواند تغییرات فیزیکی ایجاد کند که ممکن است بر نحوه نگاه شما به بدنتان تأثیر بگذارد.

اکثر زنان و مردان می توانند در طول درمان از نظر جنسی فعال باشند، اما شما باید این موضوع را با پزشک خود تأیید کنید. به عنوان مثال، ممکن است در طول درمان مواقعی وجود داشته باشد که در معرض خطر عفونت یا خونریزی باشید و ممکن است به شما توصیه شود که از رابطه جنسی خودداری کنید. هم چنین در زمان شیمی درمانی و پرتو درمانی باید از بارداری به طور جدی خودداری شود، که از به وجود آمدن فرزندان با مشکلات فیزیکی و ذهنی جلوگیری شود.

هم چنین در برخی از انواع سرطان ها مثل سرطان پستان، رحم و تخمدان در بانوان پیشگیری از بارداری بدون قرص های هورمونی و با استفاده از کاندوم ضروری می باشد تا از خطرات جانی احتمالی برای بیمار جلوگیری های لازم صورت گیرد.

در مورد دارو و تمرینات برای راحت تر کردن رابطه جنسی بیاموزید، از جمله:

  • ژل یا کرم واژینال برای جلوگیری از احساس خشکی، خارش یا سوزش
  • روان کننده ها یا مرطوب کننده های واژن
  • کرم استروژن واژینال که ممکن است برای برخی از انواع سرطان مناسب باشد
  • اگر پرتودرمانی یا بیماری  بر واژن شما تأثیر گذاشته باشد، یک روان کننده، برای کمک به جلوگیری یا معکوس کردن جای زخم پیشنهاد می شود
  • تمرینات ماهیچه های لگن برای کاهش درد، بهبود احتباس مثانه، بهبود عملکرد روده و افزایش جریان خون به این ناحیه که می تواند سلامت جنسی شما را بهبود بخشد.

عوارض جانبی مرتبط را مدیریت کنید:

با پزشک یا پرستار خود در مورد مشکلاتی مانند درد، خستگی، ریزش مو، از دست دادن علاقه به فعالیت ها، غم و اندوه یا مشکل در خواب صحبت کنید که ممکن است بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد. صحبت در مورد عوارض جانبی می تواند به شما کمک کند تا درمان و حمایتی را که برای احساس بهتر نیاز دارید دریافت کنید.

در مورد کاندوم و/یا داروهای ضد بارداری بیاموزید:

در خانم ها ممکن است برای جلوگیری از قرار گرفتن شریک زندگی شما در معرض برخی از انواع شیمی درمانی که ممکن است در ترشحات واژن باقی بمانند، کاندوم توصیه شود. برای آقایان ممکن است برای جلوگیری از قرار گرفتن همسرتان در معرض داروهای شیمی درمانی که ممکن است در مایع منی باقی بمانند، کاندوم توصیه شود. اگر در سنین باروری هستید، ممکن است داروهای ضد بارداری برای جلوگیری از بارداری در حین درمان و برای مدتی پس از درمان توصیه شود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *