آموزش

روان درمانی، مسیر مکمل در مبارزه با سرطان

ravan darmani

سرطان به عنوان یک پدیده اجتماعی بر زندگی روزمره و فعالیت های اجتماعی فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد. اگر به عنوان کسی که درگیر بیماری سرطان شده است، تغییری در توانایی خود برای انجام مسئولیت‌های زندگی مثل مادر بودن یا در انجام نقش‌ها مثل موقعیت شغلیتان حس می‌کنید، کاملا طبیعی است. برای هضم این تغییر و کنترل اثراتش بر جنبه‌های مختلف زندگی باید زمان بگذارید و از راه‌های درمانی چون روان‌درمانی کمک بگیرید.

همانطوری که سرطان بر جسم شما تاثیر می‌گذارد و هر فرد بلافاصله بعد از تشخیص نوع سرطان، درمان شامل پرتو درمانی، شیمی درمانی و جراحی را پیگیری می‌کند؛ پیگیری تاثیر این بیماری بر سلامت روحی فرد نیز بسیار مهم است.

اگر یکی از عزیزانتان درگیر بیماری سرطان شده است، این حق را برایشان قائل شوید که احساسات منفی  شامل اضطراب، ترس، نگرانی و حتی افسردگی را تجربه کنند و وظیفه شما این است که مانع بروز این احساسات نشوید. خود مسیر مبارزه با سرطان نیز می تواند نظم عاطفی زندگی فرد را به هم بریزد. پس ضروری است همانطور که به بدن خود توجه می‌کنید به سلامت روان خود نیز توجه کنید.

روان درمانی یکی از موثرترین راه‌هایی است که می‌تواند این احساسات چالش برانگیز را  کنترل کند و به بهبود کیفیت زندگیتان کمک کند. روان درمانی می‌تواند از بیمار مبتلا به سرطان حمایت کند و مهارت‌های مقابله و انعطاف پذیری فرد را در این دوران سخت افزایش دهد.

تاثیر استرس بر گسترش سرطان

نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که استرس مزمن می‌تواند بر سرعت گسترش سرطان تاثیر بگذارد. به طور خاص استرس می تواند سرعت گسترش سرطان را در سراسر بدن به ویژه در سرطان تخمدان، سینه و روده بزرگ افزایش دهد. توضیح علمی آن نیز بدین صورت است که هنگامی که بدن تحت استرس قرار می‌گیرد، انتقال دهنده‌های عصبی مانند نوراپی نفرین آزاد می‌شوند و در نتیجه سلول‌های سرطانی را تحریک می‌کنند.

نتیجه تحقیقات داخلی و خارجی با محوریت تاثیرگذاری روان درمانی حاکی از آن است که اکثر افرادی که از روان‌درمانی کمک می‌گیرند نسبت به دیگر مبتلایان تسکین علائم را تجربه می‌کنند و بهتر می‌توانند زندگی خود را با مسیر درمان تطبیق دهند.

تاثیر وضعیت ذهنی بر روند درمان

اگر به تازگی یکی از اعضای گروه مبتلایان به سرطان شده‌اید، ممکن است از اطلاعات پزشکی نامتناهی در فضای مجازی و صحبت‌های اطرافیان گیج شوید و بترسید. این بمباران اطلاعاتی به تلاش حداکثری برای پیدا کردن بهترین پزشک و شروع فوری درمان منتج می‌شود، غافل از اینکه استرس و اضطرابی که از لحظه اول تشخیص در وجودتان رخنه کرده است، می‌تواند مانعی برای نتیجه بخش بودن این مسیر و تلاش‌هایتان باشد.

بسیاری از مبتلایان به سرطان فکر می‌کنند چون درمانگر یا مشاور نمی‌تواند به صورت مشخص باعث درمان سرطان شود پس مراجعه به آن بی فایدست. در صورتی که بهبود وضعیت ذهنی و خلق و خوی شما به صورت مستقیم بر کیفیت و سرعت روند بهبودتان تاثیر می‌گذارد.

از آنجایی که آرامش در زندگی با سلامت جسمی و روانی، مثبت اندیشی و روابط اجتماعی رابطه مثبت دارد و احساسات مثبت مانع بیماری و عامل مهمی برای رفع افسردگی است، می‌توان نتیجه گرفت که روان درمانی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، کیفیت مراقبت از مبتلایان را بهبود می‌بخشد و زمان و احتمال بستری شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهد.

پس روان درمانی در تمام مرحل سرطان حتی برای مبتلایانی که از سلامت جسمانی خوبی برخوردارند، ضروری است. ممکن است پیدا کردن مشاور خوب زمان بگیرد اما مگر پیدا کردن پزشک خوب نیز به همین صورت نیست؟ کافیست زمان بگذارید و در مورد نگرانی‌های خود با یک متخصص آموزش دیده صحبت کنید.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، از خدمات مشاوره، تسکینی و درمانی ما شروع کنید. مددکاران اجتماعی موسسه خیریه مهر سهیلا در راستای رسالت موسسه، نگرش، خواسته‌ها و نیاز بیمار را بررسی و ارزیابی می نمایند و بر اساس آن برای فرد بیمار برنامه‌های حمایتی، مراقبتی و تسکینی تعیین می‌گردد. همچنین در ادامه روند فعالیت‌های مددکاری، هماهنگی‌های لازم جهت برقراری ارتباط درمانجو با مراکز درمانی و مشاوره‌ای تسهیل می‌گردد تا درمانجویان به راحتی بتوانند از خدمات درمانی بهره مند گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *