آموزش, پیشگیری

عوامل خطر در ایجاد سرطان پوست و راه کارهای پیشگیری از آن

shutterstock scaled

بررسی اثرات اشعه ماوراء بنفش نور خورشید بر روی پوست

پوست ما بزرگ ترین ارگان بدن به شمار می رود که در سراسر طول بدن ما نقش بسیار مهم و محافظتی در برابر نفوذ انواع باکتری ها، ویروس ها و عوامل مخرب محیطی از جمله گرما، سرما، آلودگی و…. به داخل بدن را دارد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بزرگترین عامل خطر برای انواع سرطان های پوست، از جمله ملانوم و سرطان های سلول های پایه و سنگفرشی است. طبق تحقیقات 90 درصد سرطان های پوست غیرملانومی و 65 درصد ملانوم ها به طور مستقیم با اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید مرتبط هستند . اشعه ماوراء بنفش یک سرطان زا شناخته شده است و دو نوع می تواند روی پوست تاثیر بگذارد: UVA و UVB. اشعه‌های UVA به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کنند و مسئول اثرات پیری زودرس روی پوست هستند، در حالی که اشعه‌های UVB عمدتاً روی اپیدرم تأثیر می‌گذارند و علت اصلی آفتاب‌سوختگی هستند.

اشعه UVB بسته به فصل و زمان روز متفاوت است. پیشگیری اولیه از سرطان پوست شامل اجتناب از نور UV تا حد امکان است.ACS  توصیه می کند از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، زمانی که اشعه ماوراء بنفش شدیدترین است، اجتناب کنید. اجتناب از منابع مصنوعی قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، مانند تخت‌های برنزه کننده، نیز در کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست بسیار مهم است. طبق یک مطالعه اخیر، قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی خورشید، خطر سرطان پوست سلول پایه را 1.5 و خطر سرطان پوست سلول سنگفرشی را 2.5 افزایش می دهد. علاوه بر به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سایر رفتارهای محافظت کننده در برابر آفتاب شامل ، پوشیدن لباس های آستین بلند،

استفاده از کرم ضد آفتاب،پوشیدن کلاه لبه دار و عینک آفتابی است.

کرم‌های ضد آفتاب با فاکتور محافظتی(SPF) بالای 15، با طیف وسیع حاوی موادی هستند که با مواد شیمیایی مانند آووبنزون، دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید روی، پرتوهای UVA و UVB را مسدود یا جذب می‌کنند. FDA ایجاب می کند که همه ضد آفتاب ها حاوی SPF باشند که با سطح محافظت در برابر اشعه UVB مرتبط است. به عنوان مثال، یک کرم ضد آفتاب با SPF 15 در برابر 93 درصد از اشعه UVB خورشید محافظت می کند و هر 15 دقیقه استفاده از ضد آفتاب با SPF 15 معادل یک دقیقه قرار گرفتن در معرض UVB بدون ضد آفتاب است. کرم ضد آفتاب را باید 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب استفاده کرد و هر دو ساعت یکبار و بعد از شنا، تعریق یا حوله کشیدن مجدداً استفاده شود. ضدآفتاب هایی که برچسب «مقاوم در برابر آب» دارند SPF خود را برای 40 دقیقه غوطه ور شدن در آب حفظ می کنند و آنهایی که «بسیار مقاوم در برابر آب» هستند SPF خود را به مدت 80 دقیقه حفظ می کنند، اما هر دو نیاز به استفاده مجدد دارند.

ضد آفتاب قبل از آرایش استفاده می شود. هنگامی که در ترکیب با دافع حشرات استفاده می شود، باید از ضد آفتاب با SPF بالاتر استفاده شود زیرا دافع ها می توانند اثر ضد آفتاب را تا یک سوم کاهش دهند. اکثر کرم های ضد آفتاب پس از یک سال منقضی می شوند و باید دور ریخته شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *