آموزش, پیشگیری

بررسی تاثیر مواد شیمیایی موجود در تنباکو و ارتباط آن با سرطان

هشدار! مصرف تنباکو سرطان زا است.

how smoking causes cancer v

مدتهاست که سیگار به عنوان یک آسیب برای سلامت کلی شناخته شده است. تحقیقات گسترده در ایالات متحده در سال 1964 به این نتیجه رسید که سیگار عامل اصلی سرطان ریه است و با سرطان دهان و حنجره در مردان مرتبط است. بیش از 5000 ماده شیمیایی در محصولات تنباکو و دود تنباکو شناسایی شده است که 55 مورد آنها توسط آژانس بی المللی تحقیقات سرطان (IARC) به عنوان مواد سرطان زا شناسایی شده است. این مواد سرطان زا ممکن است باعث جهش ژنتیکی شوند و در نهایت منجر به ایجاد سرطان شوند.
این مواد سرطان زا باعث جهش ژنتیکی شد و از ترمیم مجدد آن جلوگیری میکند، در نهایت سرطان را ایجاد میکند. تصور می شود که سیگار باعث 90 درصد سرطان های ریه می شود و علت اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری مرتبط با سرطان و غیر مرتبط با سرطان در ایالات متحده است.
سوء مصرف دخانیات و اعتیاد شاید یکی از بزرگترین نگرانی های بهداشت عمومی در زمان ما باشد، به ویژه تا آنجا که به سرطان مربوط می شود. سیگار اغلب در اوایل نوجوانی برای اولین بار امتحان میشود و در سنین 13 تا 14 سالگی به اوج خود می-رسد. اگرچه میزان مصرف سیگار در بزرگسالان در دهه گذشته رو به کاهش بوده است، شیوع سیگار در جوانان از دهه 1990 به طور چشمگیری افزایش یافته است . بیش از 23 درصد از نوجوانان دبیرستانی در حال حاضر سیگاری هستند.
یکی از اهداف جامعه سالم در سال 2010 شامل کاهش میزان شیوع سیگار در میان دانش آموزان دبیرستانی به 16 درصد یا کمتر است. آمار کلی حاکی از ظهور نسل جدیدی از افراد سیگاری است مگر اینکه مداخلاتی برای توقف مصرف دخانیات در میان نوجوانان انجام شود. با توجه به این آمار شگفت انگیز، اقدامات پیشگیری اولیه برای سرطان های مرتبط با دخانیات و برنامه های بازدارنده از تنباکو باید کودکان و نوجوانان را هدف قرار دهند.
تلاش های پیشگیری از دخانیات شامل افزایش قیمت و مالیات دخانیات، محدودیت های عمومی سیگار کشیدن و تبلیغات ضد دخانیات است. بسیاری از مطالعات تلاش های کنترل دخانیات فوق را به عنوان عامل موثر در کاهش میزان مصرف سیگار در نوجوانان شناسایی کرده اند.

 

منبع: سایت جهانی سرطان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *