اخبار

هم‌اندیشی موسسات خیریه پیرامون داروهای تک نسخه‌ای

kheire less copy 2

به گزارش روابط عمومی موسسه خیریه مهر سهیلا  اولین هم اندیشی موسسات خیریه در خصوص تسهیل در تهیه داروهای تک نسخه ای در روز دوشنبه مورخ 29 شهریور 1400 برگزاری گردید.

هم اندیشی موسسات خیریه با حضور نمایندگانی از موسسات خیریه دهش پور،  قطره، نیکان و با حضور دبیر شبکه ملی سرطان و موسسه خیریه مهر سهیلا بصورت مجازی برگزار گردید.

در این برنامه موسسات همکار در خصوص تجربیات و پیشنهادات با یکدیگر تبادل اندیشه نمودند.

جناب آقای امینی مدیرعامل موسسه خیریه مهر سهیلا در این خصوص گفت:

یکی از مشکلات عمده موسسات حمایت از بیماران مبتلا به سرطان، تهیه داروهای تک نسخه ای است. داروهای تک نسخه ای بسیار گران است و تهیه آن بسیار سخت و دشوار می باشد.

ایشان با اشاره به مشکلات بیماران مبتلا به سرطان در تهیه دارو گفت: علاوه بر مشکلات هزینه دارو، حضور فیزیکی و مراجعه به کلان شهرها از جمله تهران خود بار مضاعفی بر مشکلات این عزیزان می افزاید.

جناب آقای قلعه نوعی دبیر شبکه ملی سرطان در این جلسه گفت:

مشکلات داروهای تک نسخه ای همواره یکی از مسائلی است که درمانجویان و مبتلایان به بیماری سرطان با آن مواجه هستند وی با اشاره به این که، این موضوع در جلسات مختلف شبکه ملی سرطان و با حضور موسسات متولی در حال پیگیری است، اظهار نمود:

در خصوص مسائل و مشکلات داورهای تک نسخه ای پیشنهاداتی مطرح و در حال بررسی است. وی با اشاره به طراحی نرم افزار واحد، بین موسسات خیریه جهت تسهیل در روند تهیه داروهای تک نسخه ای گفت این پروپزال در مراحل تحقیقاتی و تکمیل می باشد و در آینده ای نزدیک با کمک موسسات خیریه طراحی و برنامه ریزی خواهد شد.

دبیر شبکه ملی سرطان در ادامه اظهار امیداواری نمود با پیگیری روند جلسات جهت رفع این مشکل با سازمان معاونت غذا و دارو نیز مکاتبه شده و موارد مربوطه درحال پیگیری است و بزودی مسائل مربوطه تاحدود زیادی رفع خواهد شد.

سرکار خانم خودسیانی سرپرست واحد مددکاری موسسه خیریه دهش پور گفت:

در ابتدا واحد مددکاری موسسه خیریه دهش پور تلاش نمود اطلاعات بیشتری نسبت به داروهای مورد مصرف بیماران بدست آورد در این راستا فرم هایی طراحی شده که در آن اطلاعات دارویی نظیر اینکه یک دارو چه مدت و چند دوره باید توسط بیمار مورد استفاده قرار گیرد ثبت میگردد و توسط پزشکان معالج تکمیل و در نهایت پرسش نامه ای جهت اثر بخشی دارو تنظیم می گردد.

ایشان در ادامه از پیشنهاد تشکیل یک صندوق واحد توسط موسسات خیریه در شکبه ملی سرطان خبر داد که به علت عدم برنامه ریزی مناسب، از طرح استقبال نشد.

همچنین ایشان پیشنهاد دادند با توجه به اینکه تعداد داروهای تک نسخه ای بیماران مبتلا به سرطان زیاد نیست و گاها یک دارو بارها برای بیماران تکرار می گردد. برخی داروها که توسط شرکت های داخلی تولید می شود تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد و از معاونت غذا دارو درخواست شود داروخانه های منتخب و معین انتخاب تا اطلاعات بیماران و مقدار مصرف از داروها و طول درمان ثبت شود تا از فرایند وجودی و مقدار دارو مطلع گردیم که هنوز محقق نشده است.

جلالی از موسسه خیریه نیکان نیز با تاکید بر تعامل متقابل با موسسات همکار اعلام آمادگی نمود تا نسبت به رفع موانع و تسهیل آن همکاری نمایند.

سرکار خانم میرزکی مدیرمددکاری موسسه خیریه مهر سهیلا  نیز با ارائه پیشنهادات بر همکاری مددکاران اجتماعی این موسسات تاکید نمود و در ادامه گفت: تبادل اطلاعات پرونده درمانجویان با توجه به تحقیقات حضوری و بازدید منزل می تواند در روند کمک به این عزیزان موثر باشد.

جناب آقای ظهوریان مدیرعامل موسسه خیریه قطره نیز با اشاره به همکاری و تعامل بین واحدی، این اتفاق را مبارک دانست و گفت:

بیش از ده نوع از داروهای تک نسخه ای تولید داخلی می باشد و می توان با برنامه ریزی صحیح امکان دسترسی به این داروها را فراهم نمود.

مدیرعامل موسسه خیریه قطره در ادامه پیشنهاد نمود اطلاعات دارویی و درمانی بیماران توسط مددکاران اجتماعی با یکدیگر تبادل گردد.

وی با اشاره به این که طراحی نرم افزاری شبکه ای بین موسسات ، بسیار زمان بر است گفت:

تهیه فرمی که بتواند هر بار توسط موسسات به روزرسانی شود ، راه حلی مناسب در جهت تسهیل روند تهیه دارو خواند که در دستور کار قرار اعضا قرار گرفت.

در پایان اعضای جلسه هم اندیشی بر روند همکاری مستمر در جهت ارائه خدمات مفید و موثرتر به درمانجویان، تاکید نموند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *