اخبار, مطالب عمومی

روز جهانی سازمان های مردم نهاد

سازمان های مردم نهاد

اهمیت سازمان‌ مردم نهاد NGO

سازمان‌های مردم نهاد، خیریه ها و سمن ها یکی از ارکان اصلی جامعه مدنی هستند که در تلاش هستند تا با مشارکت عموم مردم به رفع مشکلات مختلفی بپردازند که در جامعه وجود دارد و با ایجاد ارتباط بهتر و نزدیک‌تری میان مردم و دولت، مشکلات مردم را به بخش حاکمیت منتقل کنند.

سازمان ملل متحد سازمان‌های مردمی را این‌ گونه تعریف می‌کند

«سازمان مردم نهاد به هر سازمان غیر‌دولتی و داوطلبانه‌ای گفته می‌شود که در سطوح محلی، منطقه ای، ملی یا بین‌المللی فعالیت داشته و افرادی با علائق مشترک، آن را مدیریت می‌کنند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های سازمان های مردم نهاد می‌توان به مستقل بودن آن‌ها از دولت اشاره کرد که سمن ها را قادر می‌سازد، با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی موجود برای دستیابی به اهداف سازمانی خود تلاش کنند.

انواع سازمان مردم نهاد و اهداف آن‌ها

سازمان‌های مردم نهادیا به اختصار سمن ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف آموزشی‌، پژوهشی، تحقیقاتی، فرهنگی،‌اجتماعی، مددکاری، پزشکی، حقوق‌بشر، سازمان‌های حمایت از محیط ‌زیست، سازمان‌های امدادگر، سازمان‌های صنفی و سازمان‌های هدایتی، زیست‌محیطی، انسان‌دوستانه، و غیره فعالیت کنند.

حوزه فعالیتی‌ سمن می‌تواند هر یک از این سازمان ها را در دسته‌بندی‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار بدهد.

ویژگیهای اساسی سازمانهای مردم نهاد و غیردولتی

  • غیرانتفاعی بودن
  • نداشتن وابستگی به دولت
  • داوطلبان
  • برخورداری از شخصیت حقوقی
  • مدیریت دموكراتیك و مشاركتی
  • خودگردانی
  • غیرسیاسی بودن
  • معافیت مالیاتی

 

هدف غایی و نهایی سازمانهای مردم نهاد آموزش و توانمندسازی افراد و جامعه است اگرچه امروزه خیریه ها بیشتر به این امر توجه دارند اما با توجه به مشکلات زیست محیطی آسیب های اجتماعی و در نهایت توسعه و گسترش قوانین توسعه پایدار این امر کافی نیست.

موسسه خیریه مهر سهیلا حامی بیماران مبتلا به سرطان در راستای رسالت خود آموزش پیشگیری درمان در سال‌های اخیر توانسته پیشرفت های متعددی در عرصه آموزش و پیشگیری داشته باشد این روز را به تمام فعالین حوزه های مختلف اجتماعی زیست محیطی، حمایت از انسانهای محروم و آسیب زده و … تبریک عرض می نماییم.

8 اسفند ماه 1401 روز جهانی سازمان های مردم نهاد گرامی باد

WORLD NGO DAY

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *