آموزش

سرطان و باورهای نادرست (بخش اول)

14

باورهای نادرست در شناخت سرطان

هر اندازه که موضوعی در نزد مردم ناشناخته باشد، تلقی جادویی و رمزآلود بودن آن بیشتر خواهد شد. سرطان یکی از این موضوعات است. باورهای نادرست تنها یک تلقی نادرست نیستند که در ذهن انسان ها بمانند بلکه بر جهت گیری آنها در زندگی اثر می گذارند. در موضوع سلامت این جهت گیری های نادرست از آن جهت مهم می شوند که بر مهم ترین موضوع زندگی یعنی بودن یا نبودن تاثیرگذارند بنابراین لزوم تغییر این باورهای نادرست اساسی تر از هر باور نادرست دیگری است. سرطان، سال ها به عنوان عامل اجتناب ناپذیر مرگ تلقی می شده بنابراین چندان عجیب نیست که باورهای نادرست درباره آن زیاد باشد. در این مجموعه مهمترین باورهای ناردست درباره سرطان بیان می شود.

۱-درمان قطعی سرطان کشف شده است، ولی شرکتهای بزرگ داروسازی اجازه نمی دهند که این درمان به کار رود!

هر از گاهی چنین مطالبی بخصوص در فضای مجازی انتشار می یابد. اطمینان داشته باشید که چنین چیزی صحت ندارد. بسیاری از پزشکان، صاحبان شرکتهای دارویی و افراد مشهور و پرنفوذ دنیا بر اثر سرطان جان خود را از دست دادهاند.

اگر چنین درمانی وجود می داشت قطعا اینگونه افراد از آن بهره می جستند.

 

۲ –آیا بیمار مبتلا به سرطان، سرنوشت غم انگیز محتومی دارد؟

بیماری سرطان، بیماری دشوار و پیچیده ای است چه از منظر فرد مبتلا و خانواده و چه از منظر پزشکان و بخش سلامت، اما با پیشرفت های صورت گرفته در دانش پزشکی امروزه دست کم نیمی از سرطان ها بهبود می یابند و بسیاری دیگر از موارد باقی مانده نیز طول عمری طولانی خواهند داشت.

همین تغییردر دیدگاه باعث می شود یک بیمار مبتلا به سرطان از پیش باخته نباشد.

میزان بقای بیماران مبتال به سرطان بیش از هر چیز به نوع سرطان و مرحله بیماری بستگی دارد.

۳ –آیا سرطان یک بیماری مسری است؟

به عنوان یک اصل کلی بیماری سرطان، بیماری قابل انتقالی نیست بنابراین لزومی ندارد از یک بیمار مبتلا به سرطان دوری کنیم. البته برخی از عوامل ایجادکننده سرطان از دسته عوامل عفونی هستند مانند: نقشی که برخی عوامل عفونی در ایجاد سرطان های معده، گردن رحم و کبد دارند و به شیوه هایی می توانند انتقال یابند، ولی خود بیماری سرطان انتقال نمی یابد.

۴-آیا ارث می تواند علت ایجاد سرطان باشد؟

تنها تعداد اندکی از انواع سرطان می تواند ارثی باشد. شاید در برخی خانواده ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول باشد اما چیزی که بیش از عوامل ارثی مهم است شیوه زندگی نامناسب مانند مصرف سیگار، عوامل تغذیه ای و محیطی است.

۵-آیا سرطان می تواند به وسیله ضربه یا تصادف ایجاد شود؟

گاهی اوقات یک ضربه سبب می شود توجه ما به توده یا نقطه ای از بدن جلب شود اما به این معنی نیست که آن ضربه این بیماری را ایجاد کرده است.

 

مجله اینترنتی مهرسهیلا

www.mehresoheila.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *