اخبار, پیشگیری

اجرای طرح خودمراقبتی با هدف پیشگیری و درمان سرطان در استان البرز/ آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی و ژنتیکی سرطان در موسسه خیریه مهرسهیلا راه اندازی شد

slider lab

امروزه بر اساس پیشرفت‌های حاصل از پژوهش و تحقیقات علمی دانشمندان و پزشکان در دنیا، درمان بسیاری از سرطان ها در موعد مقرر خود، دست یافتنی است.

شاید بارها این جلمه را شنیده باشیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

در ادامه توجه شما را به گفتگو با دکتر رضا نکوئیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص ژنتیک پزشکی در حوزه سرطان و همچنین عضو هیات مدیره موسسه خیریه مهر سهیلا جلب می نمائیم.

DSC

تعریف ساده سرطان چیست؟

ما اعتقاد داریم سرطان خوب است چون خوب می شود و اقدام به موقع و پیشگیران می تواند در این مسیر راه گشا باشد.

سرطان به بیان ساده بیماری است که در آن سلول‌های غیرطبیعی به‌صورت کنترل‌نشده تکثیر یافته و ممکن است بافت‌های مجاور را هم درگیر کنند. تقسيم سلول‌هاي توموری تحت كنترل نيستند و معلوم نيست كه چه زماني متوقف مي‌شوند. يک دسته از سلول‌هاي غيرطبيعي يک تومور ناميده مي‌شود. همه تومورها سرطان نيستند، دونوع تومور وجود دارد: خوش‌خيم و بدخيم. تومورهاي خوش‌خيم سرطان نيستند. تومورهاي بدخيم همان سرطان‌ها هستند و ممکن است در بعضی شرایط به قسمت‌هاي مجاور بافتهای دیگر حمله كنند و مانع فعاليت سلول‌هاي سالم آن منطقه شوند

در حال حاضر بسیاری از سرطان ها تشخیص قطعی دارند و همچنین بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند. روش های خاصی برای تشخیص سرطان وجود دارد اما برای این که بهتر بتوانیم سرطان شخص را تشخیص دهیم و با داروهای خاص و مختص همان فرد به درمان قطعی برسیم و بیمار را درمان نمائیم لازم است بیان ژن ها و بیومارکرهای هر شخصی را بطور خاص مورد بررسی قرار می دهیم.

ما در موسسه خیریه سرطان مهر سهیلا در مسیر حمایت از بیماران مبتلا به سرطان اقدام به تاسیس آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی و ژنتیکی سرطان نموده ایم.

 

لطفا در خصوص اقدامات پیشگیرانه موسسه خیریه مهر سهیلا توضیح دهید

غربالگری اولین قدم در تشخیص زودرس سرطان است. موسسه خیریه مهر سهیلا حامی بیماران مبتلا به سرطان با هدف و رسالت آموزش پیشگیری درمان در حال حاضر با اجرای طرحهای خودمراقبتی در استان البرز اقدام به آموزش و غربالگری نموده است. شرکت ها و کارخانه های تولیدی و حتی بیمه ای با استقبال در این طرح شرکت نموده اند.

این طرح با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و همچنین گروه های جهادی استان البرز در حال بر گزاریست. بسیار از صنعت گران و حامیان موسسه با استقبال از این طرح، مشارکت نمودند.

از دیگر اقدامات پیشگیرانه موسسه خیریه مهر سهیلا، راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی و ژنتیکی سرطان است که به همت صنعت گران و تولید کنندگان پلیمر راه اندازی و در حال فعالیت می باشد.

آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی سرطان موسسه خیریه مهر سهیلا اقدامی شایسته در جهت شناخت هرچه بهتر سرطان ها و با هدف کاستن آلام بیماران مبتلا به سرطان در استان البرز راه اندازی شده است.

در حال حاضر این آزمایشگاه آماده همکاری با دانشگاه ها، استادان، دانشجویان وهمچنین متخصصین سرطان می باشد.

 

ارزیابی خطر ابتلا به سرطان در آزمایش ژنتیک به چه شکلی بررسی می گردد

اولین قدم در آزمایش ژنتیک این است که دریابیم احتمال ابتلای فرد به یک بیماری خاص چقدر است. میزان این خطر براساس مواردی مانند سابقه پزشکی و الگوی بیماری در خانواده فرد (سابقه خانوادگی) تعیین می گردد. تعیین این خطر و احتمال ممکن است توسط پزشک به همراه مشاور ژنتیک متخصص صورت گیرد.

اگر آزمایش ژنتیکی مربوط به نوع خاصی از سرطان باشد، ممکن است در مورد تاریخچه پزشکی فرد نیز سوال پرسیده شود. این تاریخچه ممکن است شامل شیوه های اعمال شده تشخیص زودرس، تاریخچه مسائل خاص زنان و زایمان (برای زنان)، عوامل مربوط به سبک زندگی و همچنین مربوط به مواردی شود که قرار گرفتن در معرض آنها قابلیت ایجاد سرطان را داشته باشد

نقش مشاوره ژنتیک در سرطان چیست

مشاوران ژنتیک در رشته خود آموزش های ویژه دیده اند. پزشکان، در حیطه انکولوژی به همراه متخصصین ژنتیک مشاوره ژنتیکی انجام داده و بر أساس نتایج حاصل از آزمایشات ژنتیکی تصمیم به انتخاب داروی اختصاصی مینمایند.

هدف از مشاوره ژنتیک ارائه اطلاعات تخصصی به فرد است تا فرد یا خانواده اش بتوانند تحت درمان مناسبی قرار بگیرند. بعضی اوقات ضرورت انجام آزمایش روشن است و ارائه دهنده خدمات بهداشتی، انجام آزمایش و مراقبت های بعدی را توصیه می کند. اما حتی اگر اینگونه باشد، شما حق دارید از انجام آزمایش خودداری کنید. ممکن است بعد از صحبت با یک مشاور ژنتیک، تصمیم گیری برایتان راحت تر و قطعی تر شود.

در پایان صحبتی دارید بفرمائید

موسسه خیریه مهر سهیلا با هدف و رسالت خود یعنی آموزش ، پیشگیری و درمان هر روز یک گام به جلو بر می دارد تا بتواند در تشخیص زود هنگام سرطان و کاهش هزینه های دارو و درمان قبل از ابتلا به بیماری تلاش نماید.

آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی و ژنتیکی سرطان مهر سهیلا گامی مهم در شناخت نحوه عملکرد و بیان ژنهای بیماران مبتلا به سرطان خواهد بود و به زودی شاهد خبرهای خوبی از این مرکز خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *