آموزش

سرطان سینه؛ درمان، پیشگیری، علت و نحوه تشخیص آن

breast cancer

یکی از سرطان‌های شایع در بین خانم‌ها و حتی مردان سرطان سینه است. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سرطان سینه دومین سرطان شایع در زنان است. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و روانی را درباره سرطان پستان در اختیارتان بگذاریم. لازم به ذکر است، سرطان زمانی رخ می‌دهد که تغییراتی به نام جهش در ژن‌هایی رخ دهد که رشد سلولی را تنظیم می‌کنند. جهش‌ها به سلول‌ها اجازه تقسیم و تکثیر به روشی کنترل نشده را می‌دهند.

 

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه؛ سرطانی است که در سلول‌های سینه ایجاد می‌شود. به طور معمول، سرطان در لوبول‌ها یا مجاری پستان تشکیل می‌شود.

لوبول‌ها غده‌هایی هستند که شیر تولید می‌کنند و مجاری مسیرهایی هستند که شیر را از غدد به نوک پستان می‌آورند. سرطان همچنین می‌تواند در بافت چربی یا بافت همبند فیبری سینه شما رخ دهد.

سلول‌های سرطانی کنترل نشده اغلب به سایر بافت‌های سالم پستان حمله می‌کنند و می‌توانند به غدد لنفاوی زیر بازوها بروند. غدد لنفاوی یک مسیر اولیه هستند که به سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند تا به سایر قسمت‌های بدن حرکت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب سرطان غدد لنفاوی را مطالعه کنید.

 

علائم و نشانه های سرطان سینه چه مواردی هستند؟

علائم و نشانه های سرطان سینه چه مواردی هستند؟سرطان سینه در مراحل اولیه خود ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. در بسیاری از موارد، تومور ممکن است خیلی کوچک باشد که قابل احساس نباشد، اما یک ناهنجاری همچنان در ماموگرافی قابل مشاهده است.

اگر تومور را بتوان احساس کرد، اولین علامت معمولا یک توده جدید در پستان است که قبلا وجود نداشت. با این حال، همه توده‌ها سرطانی نیستند. هر نوع سرطان سینه می‌تواند علائم مختلفی به همراه داشته باشد. بسیاری از این علائم مشابه هستند، اما برخی می‌توانند متفاوت باشند. شایع‌ترین علائم سرطان سینه عبارت‌اند از:

  • یک توده در سینه یا ضخیم شدن بافت که احساس متفاوتی نسبت به بافت اطراف دارد و اخیرا ایجاد شده است.
  • درد سینه.
  • پوست قرمز و حفره دار روی کل سینه شما.
  • تورم در تمام یا بخشی از سینه شما.
  • ترشح از نوک پستان غیر از شیر مادر.
  • ترشح خونی از نوک پستان شما.
  • لایه برداری یا پوسته پوسته شدن پوست روی نوک پستان یا سینه شما.
  • تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در شکل یا اندازه سینه شما.
  • نوک پستان معکوس شود.
  • تغییر در ظاهر پوست روی سینه شما.
  • توده یا تورم زیر بازو.

اگر هر یک از این علائم را دارید، لزوما به این معنی نیست که سرطان پستان دارید. به عنوان مثال، درد در سینه یا توده سینه می‌تواند ناشی از یک کیست خوش خیم باشد. با این حال، اگر توده‌ای در سینه خود پیدا کردید یا علائم دیگری دارید، باید برای معاینه و آزمایش بیشتر به پزشک مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم مطلب سرطان چیست، در مرحله اول مطالعه کنید تا با فلسفه ایجاد آن آشنا شوید.

 

آشنایی با انواع سرطان سینه

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد و آن‌ها به دو دسته اصلی «تهاجمی» و «غیر تهاجمی یا درجا» تقسیم می‌شوند. در حالی که سرطان تهاجمی از مجاری یا غدد پستان به سایر قسمت‌های پستان گسترش می‌یابد، سرطان غیرتهاجمی از بافت اصلی به سمت سایر اندام گسترش نمی‌یابد. این دو دسته برای توصیف رایج‌ترین انواع سرطان سینه استفاده می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • کارسینوم مجرای درجا. کارسینوم مجرای درجا (DCIS) یک بیماری غیرتهاجمی است. با DCIS، سلول‌های سرطانی به مجاری در سینه شما محدود می‌شوند و به بافت سینه اطراف حمله نمی‌کنند.
  • کارسینوم لوبولار در محل. کارسینوم لوبولار در محل (LCIS) سرطانی است که در غدد تولید کننده شیر پستان شما رشد می‌کند. مانند DCIS، سلول‌های سرطانی به بافت اطراف حمله نمی‌کنند.
  • کارسینوم مجرای مهاجم. کارسینوم مجرای مهاجم (IDC) شایع‌ترین نوع سرطان پستان است. این نوع سرطان سینه از مجاری شیر سینه شما شروع می‌شود و سپس به بافت مجاور سینه حمله می‌کند. هنگامی که سرطان سینه به بافت خارج از مجاری شیر گسترش یافته است، می‌تواند شروع به گسترش به سایر اندام‌ها و بافت‌های مجاور کند.
  • کارسینوم لوبولار مهاجم. کارسینوم لوبولار مهاجم (ILC) ابتدا در لوبول‌های سینه شما ایجاد می‌شود و به بافت مجاور حمله می‌کند.

انواع دیگر سرطان سینه که کمتر شایع هستند عبارت‌اند از:

  • بیماری پاژه نوک پستان. این نوع سرطان سینه از مجاری نوک پستان شروع می‌شود، اما با رشد آن، شروع به تاثیر بر پوست و آرئول نوک سینه می‌کند.
  • تومور فیلود. این نوع بسیار نادر سرطان سینه در بافت همبند سینه رشد می‌کند. بیشتر این تومورها خوش خیم هستند، اما برخی سرطانی هستند.
  • آنژیوسارکوم. این سرطانی است که روی رگ‌های خونی یا رگ‌های لنفاوی سینه رشد می‌کند.

نوع سرطانی که دارید گزینه‌های درمانی شما و همچنین نتیجه احتمالی دراز مدت بیماری شما را تعیین می‌کند.

 

سرطان سینه التهابی

سرطان سینه التهابی (IBC) یک نوع سرطان پستان نادر اما تهاجمی است. IBC تنها بین ۱ تا ۵ درصد منبع مورد اعتماد همه موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

در این شرایط، سلول‌ها گره‌های لنفاوی نزدیک سینه‌ها را مسدود می‌کنند، بنابراین عروق لنفاوی سینه نمی‌توانند به درستی تخلیه شوند. به جای ایجاد تومور، IBC باعث تورم، قرمزی و احساس گرمای شدید سینه شما می‌شود. سینه سرطانی ممکن است مانند پوست پرتقال حفره دار و ضخیم به نظر برسد.

IBC می‌تواند بسیار تهاجمی باشد و به سرعت پیشرفت کند. به همین دلیل، مهم است که در صورت مشاهده علائم فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

 

سرطان سینه متاستاتیک

سرطان سینه متاستاتیک نام دیگری برای مرحله ۴ سرطان پستان است. این سرطان سینه است که از سینه به سایر قسمت‌های بدن مانند استخوان ها، ریه‌ها یا کبد شما سرایت کرده است. این مرحله پیشرفته سرطان سینه است. انکولوژیست شما (پزشک سرطان) یک برنامه درمانی با هدف توقف رشد و گسترش تومور(ها) توصیه خواهد کرد.

 

سرطان سینه منفی سه گانه

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، سرطان سینه منفی سه‌گانه یکی دیگر از انواع بیماری نادر است که تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد مبتلا به سرطان پستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای تشخیص سرطان سینه سه‌گانه منفی، تومور باید هر سه ویژگی زیر را داشته باشد:

  • فاقد گیرنده‌های استروژن است. اینها گیرنده‌هایی بر روی سلول‌ها هستند که به هورمون استروژن متصل می‌شوند. اگر تومور دارای گیرنده‌های استروژن باشد، استروژن می‌تواند سرطان را تحریک کند تا رشد کند.
  • فاقد گیرنده‌های پروژسترون است. این گیرنده‌ها سلول‌هایی هستند که به هورمون پروژسترون متصل می‌شوند. اگر تومور دارای گیرنده‌های پروژسترون باشد، پروژسترون می‌تواند سرطان را تحریک کند تا رشد کند.
  • پروتئین HER2 اضافی روی سطح خود ندارد. HER2 پروتئینی است که به رشد سرطان سینه کمک می‌کند.

اگر یک تومور این سه معیار را داشته باشد، به آن سرطان سینه سه‌گانه منفی می‌گویند. این نوع سرطان پستان نسبت به سایر انواع سرطان سینه تمایل به رشد و گسترش سریع‌تری دارد. درمان سرطان سینه منفی سه‌گانه دشوار است زیرا درمان هورمونی برای سرطان سینه موثر نیست.

 

قلک خیریه مهرسهیلا پیام آور محبت شماست…

 

چگونه سرطان سینه گسترش پیدا می کند؟

چگونه سرطان سینه گسترش پیدا می کند؟سرطان سینه را می‌توان بر اساس اندازه تومور(ها) و میزان گسترش آن به مراحل تقسیم کرد. سرطان‌هایی که بزرگ هستند و به بافت‌ها یا اندام‌های مجاور حمله کرده‌اند در مرحله بالاتری نسبت به سرطان‌هایی هستند که کوچک هستند و هنوز در پستان وجود دارند. برای مرحله سرطان سینه، پزشکان باید بدانند:

  • سرطان مهاجمی یا غیر تهاجمی است؟
  • تومور چقدر بزرگ است؟
  • آیا غدد لنفاوی درگیر هستند؟
  • آیا سرطان به بافت یا اندام مجاور گسترش یافته است؟

سرطان سینه دارای ۵ مرحله اصلی است: مراحل ۰ تا ۴.

 

مرحله 0 سرطان پستان

مرحله ۰ DCIS است. سلول‌های سرطانی در DCIS محدود به مجاری پستان می‌مانند و به بافت مجاور گسترش پیدا نکرده‌اند.

 

مرحله 1 سرطان پستان

  • مرحله 1A: تومور اولیه ۲ سانتی متر عرض یا کمتر دارد و غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.
  • مرحله 1B: سرطان در غدد لنفاوی مجاور دیده می‌شود یا توموری در سینه وجود ندارد یا تومور کوچکتر از ۲ سانتی متر است.

 

مرحله 2 سرطان پستان

  • مرحله 2A: تومور کوچکتر از ۲ سانتی متر است و به ۱ تا ۳ غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است، یا بین ۲ تا ۵ سانتی متر است و به هیچ گره لنفاوی گسترش نیافته است.
  • مرحله 2B: تومور بین ۲ تا ۵ سانتی متر است و به ۱ تا ۳ غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است، یا بزرگتر از ۵ سانتی متر است و به هیچ گره لنفاوی گسترش نیافته است.

 

مرحله 3 سرطان پستان

  • مرحله 3A: تومورها بزرگتر از ۵ سانتی متر هستند و سرطان به ۱ تا ۳ غدد لنفاوی زیر بغل یا هر غدد استخوان سینه گسترش یافته است.
  • مرحله 3B: یک تومور به دیواره قفسه سینه یا پوست حمله کرده است و ممکن است تا ۹ غدد لنفاوی را مورد حمله قرار داده باشد یا نداشته باشد.
  • مرحله 3C: سرطان در ۱۰ یا بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل، غدد لنفاوی نزدیک استخوان ترقوه یا گره‌های پستانی داخلی یافت می‌شود.

 

مرحله 4 سرطان پستان

مرحله ۴ سرطان سینه می‌تواند تومور با هر اندازه‌ای داشته باشد و سلول‌های سرطانی آن به غدد لنفاوی نزدیک و دور و همچنین اندام‌های دور گسترش یافته اند. آزمایشی که پزشک انجام می‌دهد مرحله سرطان سینه شما را مشخص می‌کند که بر درمان شما تأثیر می‌گذارد.

 

سرطان سینه در مردان

اگرچه سرطان پستان در مردان کمتر مشاهده می‌شود اما مردان نیز مانند زنان دارای بافت سینه هستند. مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند، اما بسیار نادرتر است. بر اساس منبع ACSTrusted، سرطان سینه در مردان سفیدپوست ۱۰۰ برابر کمتر از زنان سفید پوست است. این بیماری در مردان سیاه پوست ۷۰ برابر کمتر از زنان سیاه پوست است. سرطان سینه‌ای که مردان به آن مبتلا می‌شوند به همان اندازه جدی است که سرطان سینه زنان تشخیص داده می‌شود. همچنین علائم مشابهی دارد.

 

میزان بقای سرطان سینه

میزان بقای سرطان پستان بر اساس عوامل بسیاری متفاوت است. دو مورد از مهمترین عوامل، نوع سرطان و مرحله سرطان در زمان تشخیص است. عوامل دیگری که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از سن، جنسیت و نژاد شماست.

منبع معتبر تحقیقاتی گزارش می‌دهد که میزان مرگ و میر در افراد غیر سفیدپوست مبتلا به سرطان سینه در مقایسه با افراد سفیدپوست بیشتر است. یکی از دلایل این امر ممکن است نابرابری‌های مراقبت‌های بهداشتی باشد. خبر خوب این است که میزان بقای سرطان سینه در حال بهبود است.

بر اساس منبع ACSTrusted، در سال ۱۹۷۵، میزان بقای ۵ساله برای سرطان سینه در زنان ۷۵.۲ درصد بود. اما برای زنانی که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ تشخیص داده شدند، ۹۰.۶ درصد بود. نرخ بقای پنج‌ساله برای سرطان سینه بسته به مرحله تشخیص متفاوت است، از ۹۹ درصد برای سرطان‌های موضعی، در مراحل اولیه تا ۲۷ درصد برای سرطان‌های پیشرفته و متاستاتیک است.

 

چگونه سرطان سینه تشخیص داده می شود؟

چگونه سرطان سینه تشخیص داده می شود؟برای تعیین اینکه آیا علائم شما ناشی از سرطان سینه است یا یک بیماری خوش خیم پستان، پزشک علاوه بر معاینه پستان، یک معاینه فیزیکی کامل نیز انجام می‌دهد. آن‌ها همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش تشخیصی را درخواست کنند تا بفهمند چه چیزی باعث علائم شما می‌شود. آزمایشاتی که می‌تواند به تشخیص سرطان پستان کمک کند عبارت‌اند از:

  • ماموگرافی. رایج‌ترین راه برای دیدن زیر سطح سینه، آزمایش تصویربرداری به نام ماموگرافی است. بسیاری از زنان ۴۰ساله و بالاتر سالانه برای بررسی پستان خود به ماموگرافی انجام می‌کنند. اگر پزشک شما مشکوک به داشتن تومور یا نقطه مشکوک باشد، ماموگرافی تجویز خواهد کرد. اگر ناحیه‌ای غیر طبیعی در ماموگرافی شما دیده شود، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری را درخواست کند.
  • سونوگرافی. سونوگرافی سینه از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از بافت‌های عمیق در سینه استفاده می‌کند. سونوگرافی می‌تواند به پزشک کمک کند بین توده جامد مانند تومور و کیست خوش خیم تمایز قائل شود.

همچنین پزشک شما ممکن است آزمایشاتی مانند MRI یا بیوپسی پستان را پیشنهاد کند.

 

بیوپسی پستان

اگر پزشک شما مشکوک به سرطان سینه باشد، ممکن است هم ماموگرافی و هم سونوگرافی را تجویز کند. اگر هر دوی این آزمایش‌ها نتوانند به پزشکتان بگویند که سرطان دارید، پزشک ممکن است آزمایشی به نام بیوپسی سینه انجام دهد. در طول این آزمایش، پزشک نمونه بافتی را از ناحیه مشکوک برمی دارد تا آن را آزمایش کند.

انواع مختلفی از بیوپسی سینه وجود دارد. در برخی از این آزمایش‌ها، پزشک از یک سوزن برای گرفتن نمونه بافت استفاده می‌کند. در برخی دیگر، برشی در سینه شما ایجاد می‌کنند و سپس نمونه را خارج می‌کنند. پزشک نمونه بافت را به آزمایشگاه می‌فرستد. اگر آزمایش نمونه برای سرطان مثبت باشد، آزمایشگاه می‌تواند آن را بیشتر آزمایش کند تا به پزشک شما بگوید چه نوع سرطانی دارید.

 

چگونه سرطان سینه را درمان می کنند؟

چگونه سرطان سینه را درمان می کنند؟مرحله سرطان سینه شما، میزان تهاجم آن (در صورت وجود) و میزان بزرگ شدن تومور، همه نقش مهمی در تعیین نوع درمانی شما دارند. برای شروع، پزشک اندازه، مرحله و درجه سرطان شما را تعیین می‌کند (چقدر احتمال رشد و گسترش آن وجود دارد). پس از آن، می‌توانید در مورد گزینه‌های درمانی خود صحبت کنید. جراحی رایج‌ترین درمان سرطان سینه است. بسیاری از افراد درمان‌های اضافی مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند، پرتودرمانی یا هورمون درمانی نیز تجربه می‌کنند.

 

عمل جراحی و درمان سرطان پستان

انواع مختلفی از جراحی ممکن است برای برداشتن سرطان سینه استفاده شود، از جمله:

  • لامپکتومی. در این روش تومور و برخی از بافت‌های اطراف آن برداشته می‌شود و بقیه پستان دست نخورده باقی می‌ماند.
  • ماستکتومی. در این روش، جراح کل سینه را برمی دارد. در ماستکتومی دوبل، هر دو سینه برداشته می‌شوند.
  • بیوپسی گره نگهبان. این جراحی تعدادی از غدد لنفاوی را خارج می‌کند که از تومور زهکشی دریافت می‌کنند. این غدد لنفاوی آزمایش خواهند شد. اگر سرطان نداشته باشند، ممکن است نیازی به جراحی اضافی برای برداشتن غدد لنفاوی بیشتری نداشته باشید.
  • تشریح غدد لنفاوی زیر بغل. اگر غدد لنفاوی برداشته شده در طول بیوپسی غدد نگهبان حاوی سلول‌های سرطانی باشد، پزشک ممکن است غدد لنفاوی اضافی را نیز حذف کند.
  • ماستکتومی پروفیلاکتیک مقابل. حتی اگر سرطان سینه فقط در یک پستان وجود داشته باشد، برخی افراد ترجیح می‌دهند ماستکتومی پروفیلاکتیک مقابل را انجام دهند. این جراحی سینه سالم شما را برمی دارد تا خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

 

پرتو درمانی و درمان سرطان پستان

در پرتودرمانی، پرتوهای پرقدرت پرتو برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. اکثر پرتودرمانی‌ها از پرتوهای خارجی استفاده می‌کنند. این تکنیک از یک دستگاه بزرگ در قسمت بیرونی بدن استفاده می‌کند. پیشرفت علم در درمان سرطان، پزشکان را قادر می‌سازد تا سرطان را از داخل بدن پرتو پرتاب کنند. این نوع پرتودرمانی براکی تراپی نامیده می‌شود. برای انجام براکی تراپی، جراحان دانه‌های رادیواکتیو یا گلوله‌ها را در داخل بدن در نزدیکی محل تومور قرار می‌دهند. دانه‌ها برای مدت کوتاهی در آنجا می‌مانند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.

 

شیمی درمانی و درمان سرطان سینه

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. برخی از افراد ممکن است به تنهایی تحت شیمی درمانی قرار گیرند، اما این نوع درمان اغلب همراه با سایر درمان ها، به ویژه جراحی استفاده می‌شود. در برخی موارد، پزشکان ترجیح می‌دهند بیماران را قبل از جراحی شیمی درمانی کنند. امید این است که درمان تومور را کوچک کند و سپس جراحی نیازی نداشته باشد. شیمی درمانی عوارض جانبی ناخواسته زیادی دارد، بنابراین قبل از شروع درمان نگرانی‌های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

هورمون درمانی و درمان سرطان سینه

اگر نوع سرطان سینه شما به هورمون‌ها حساس است، ممکن است پزشک هورمون درمانی را برای شما آغاز کند. استروژن و پروژسترون، دو هورمون زنانه، می‌توانند رشد تومورهای سرطان سینه را تحریک کنند. هورمون درمانی با مسدود کردن تولید این هورمون‌ها در بدن یا مسدود کردن گیرنده‌های هورمونی روی سلول‌های سرطانی عمل می‌کند. این عمل می‌تواند به کاهش و احتمالا توقف رشد سرطان شما کمک کند.

 

برای درمان سرطان سینه از چه داروهایی استفاده می کنند؟

درمان‌های خاصی برای حمله به ناهنجاری‌ها یا جهش‌های خاص در سلول‌های سرطانی طراحی شده اند. به عنوان مثال، هرسپتین (تراستوزوماب) می‌تواند تولید پروتئین HER2 در بدن شما را مسدود کند. HER2 به رشد سلول‌های سرطان سینه کمک می‌کند، بنابراین مصرف دارویی برای کند کردن تولید این پروتئین ممکن است به کند کردن رشد سرطان کمک کند. پزشک در مورد درمان خاصی که برای شما توصیه می‌کند بیشتر به شما خواهد گفت.

 

مراقبت های لازم و سرطان سینه

اگر یک توده یا لکه غیرمعمول در سینه خود تشخیص دادید یا علائم دیگری دارید، به پزشک مراجعه کنید. این احتمال وجود دارد که سرطان سینه نباشد. به عنوان مثال، بسیاری از دلایل بالقوه دیگر برای توده‌های سینه وجود دارد. اما اگر مشخص شد که مشکل شما سرطان است، به خاطر داشته باشید که درمان زودهنگام کلید اصلی است. سرطان سینه در مراحل اولیه اغلب قابل درمان است، اگر به سرعت کافی کشف شود. هر چه سرطان سینه طولانی‌تر رشد کند، درمان دشوارتر می‌شود. بنابراین برنامه درمانی خود را دنبال کنید و سعی کنید روحیه مثبت را داشته باشید.

 

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند؟

چندین عامل خطر وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. با این حال، داشتن هر یک از این موارد به این معنی نیست که شما قطعا به این بیماری مبتلا خواهید شد. برخی از عوامل خطر را نمی‌توان از آن اجتناب کرد، مانند سابقه خانوادگی. عوامل خطر سرطان سینه عبارت‌اند از:

  • سن. خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن بیشتر می‌شود. بیشتر سرطان‌های تهاجمی سینه در زنان بالای ۵۵ سال دیده می‌شود.
  • نوشیدن الکل. اختلال مصرف الکل خطر شما را افزایش می‌دهد.
  • داشتن بافت سینه متراکم. بافت متراکم سینه خواندن ماموگرافی را سخت می‌کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.
  • جنسیت. زنان سفیدپوست ۱۰۰ برابر بیشتر از مردان سفید پوست در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند و زنان سیاه پوست ۷۰ برابر بیشتر از مردان سیاه پوست در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.
  • ژن‌ها. زنانی که دارای جهش‌های ژن BRCA1 و BRCA2 هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. سایر جهش‌های ژنی نیز ممکن است بر خطر شما تأثیر بگذارد.
  • قاعدگی زودرس. اگر اولین قاعدگی خود را قبل از ۱۲ سالگی داشته‌اید، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می‌یابد.
  • زایمان در سنین بالاتر. زنانی که اولین فرزند خود را بعد از ۳۵ سالگی به دنیا می‌آورند، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.
  • هورمون درمانی. زنانی که برای کمک به کاهش علائم یائسگی از داروهای استروژن و پروژسترون پس از یائسگی استفاده کرده یا مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند.
  • سابقه خانوادگی. اگر یکی از اقوام نزدیک زن مبتلا به سرطان سینه باشد، خطر ابتلا به آن افزایش می‌یابد. این موضوع شامل مادر، مادربزرگ، خواهر یا دختر شما می‌شود. اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه نداشته باشید، همچنان می‌توانید به سرطان سینه مبتلا شوید. در واقع، اکثر زنانی که به آن مبتلا می‌شوند، هیچ سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند.
  • شروع یائسگی دیرهنگام. زنانی که بعد از ۵۵ سالگی یائسگی را شروع می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.
  • هرگز باردار نشده است. زنانی که هرگز باردار نشده‌اند یا بارداری را تا پایان تجربه نکردند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.
  • سرطان سینه قبلی. اگر سرطان سینه در یک پستان داشته اید، خطر ابتلا به سرطان سینه در سینه دیگر یا در ناحیه دیگری از سینه قبلا آسیب دیده در شما افزایش می‌یابد.

 

آشنایی با راه های پیشگیری از سرطان سینه

در حالی که عوامل خطری وجود دارد که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، پیروی از یک سبک زندگی سالم، انجام غربالگری‌های منظم و انجام هر گونه اقدامات پیشگیرانه‌ای که پزشک توصیه می‌کند، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. در ادامه مهم‌ترین راه‌های را به طور مختصر بیان می‌کنیم:

 

سبک زندگی

سبک زندگی می‌تواند بر خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، زنان چاق در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند. حفظ یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و انجام ورزش منظم تا حد امکان می‌تواند به کاهش وزن و کاهش خطر کمک کند.

استفاده نادرست از الکل نیز خطر شما را افزایش می‌دهد. با این حال، یک گزارش که تحقیقات جهانی را بازگو می‌کند، نشان داد که حتی یک نوشیدنی در روز خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

 

غربالگری سرطان سینه

انجام ماموگرافی منظم ممکن است از سرطان سینه جلوگیری نکند، اما می‌تواند به کاهش احتمال ناشناخته ماندن آن کمک کند. کالج پزشکان آمریکا (ACP) توصیه‌های کلی زیر را برای زنانی ارائه می‌دهد که در معرض متوسط خطر ابتلا به سرطان سینه هستند:

  • زنان ۴۰ تا ۴۹ ساله: انجام ماموگرافی سالانه توصیه نمی‌شود، اما زنان باید ترجیحات خود را با پزشک خود در میان بگذارند.
  • زنان ۵۰ تا ۷۴ ساله: ماموگرافی یک سال در میان توصیه می‌شود.
  • زنان ۷۵ سال و بالاتر: ماموگرافی دیگر توصیه نمی‌شود.

اینها فقط دستورالعمل هستند. توصیه‌های ACS متفاوت است. طبق ACS، زنان باید این گزینه را داشته باشند که غربالگری سالانه را در ۴۰ سالگی انجام دهند، غربالگری سالانه را از ۴۵ سالگی شروع کنند و در سن ۵۵ سالگی به غربالگری دو بار در سال برسد. توصیه‌های خاص برای ماموگرافی برای هر زن متفاوت است، بنابراین با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا باید به طور منظم ماموگرافی انجام دهید یا خیر.

 

درمان پیشگیرانه

برخی از زنان به دلیل عوامل ارثی در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. به عنوان مثال، اگر مادر یا پدر شما دارای جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 باشد، شما نیز در خطر ابتلا به آن هستید. این موضوع به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

اگر در معرض خطر این جهش هستید، با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی تشخیصی و پیشگیری کننده خود صحبت کنید. ممکن است بخواهید برای بررسی اینکه آیا جهش را دارید یا خیر، آزمایش شوید. اگر متوجه شدید که به آن مبتلا هستید، با پزشک خود در مورد اقدامات پیشگیرانه‌ای که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه انجام دهید، صحبت کنید. این مراحل می‌تواند شامل ماستکتومی پیشگیرانه (برداشتن سینه با جراحی) باشد. علاوه بر ماموگرافی، معاینه پستان روش دیگری برای مشاهده علائم سرطان سینه است.

 

خودآزمایی ها

بسیاری از زنان خودآزمایی پستان را انجام می‌دهند. بهتر است این امتحان را ماهی یک بار و در همان زمان هر ماه انجام دهید. معاینه می‌تواند به شما کمک کند تا با ظاهر و احساس طبیعی سینه‌های خود آشنا شوید تا از تغییراتی که رخ می‌دهد آگاه شوید.

 

معاینه پستان توسط پزشک

دستورالعمل‌های مشابهی برای خودآزمایی‌های ارائه‌شده در بالا برای معاینه پستان که توسط پزشک یا سایر متخصصان انجام می‌شود، صادق است. آن‌ها به شما آسیبی نخواهند رساند و ممکن است پزشک در طول ویزیت سالانه شما معاینه پستان را انجام دهد. اگر علائمی دارید که شما را نگران می‌کند، ایده خوبی است که از پزشک خود بخواهید یک معاینه پستان انجام دهد. در طول معاینه، پزشک هر دو سینه شما را از نظر لکه‌های غیر طبیعی یا علائم سرطان سینه بررسی می‌کند. پزشک شما ممکن است سایر قسمت‌های بدن شما را نیز بررسی کند تا ببیند آیا علائمی که دارید می‌تواند به بیماری دیگری مرتبط باشد یا خیر.

 

آگاهی از سرطان پستان

خوشبختانه اکثر زنان و مردان در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای از مسائل مرتبط با سرطان سینه آگاه هستند. آگاهی از سرطان سینه به افراد کمک کرده است:

  • عوامل خطر را یاد بگیرید.
  • چگونه می توانند سطح ریسک خود را کاهش دهند.
  • به چه علائمی را باید توجه کنند.
  • چه نوع غربالگری را باید انجام دهند.

 

سخن پایانی

موسسه مهرسهیلا در نظر دارد با ترویج آگاهی برای هموطنان عزیز به پیشگیری از سرطان کمک کند و به آن دسته عزیزانی که قصد دارند به بیماران مبتلا به سرطان کمک کنند، پرداخت آنلاین خیریه را توصیه می‌کند. اگر قصد داریم به عنوان داوطلب به موسسه مهرسهیلا کمک کنید فرم داوطلبین را پر کنید. امیدوارم از مطالعه مقاله لذت برده باشید.

 

در ادامه بخوانید: علائم سرطان خون و هر آنچه باید در مورد این بیماری بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *